Az ár számít, a környezettudatosság csak másodlagos a hazai nyomdaipari megrendeléseknél

forrás: Prím Online, 2016. október 13. 12:47

A hazai nyomdáknak még nem hoz akkora forgalomnövekedést a környezettudatos működés, mint a nyomdai vállalkozásoknak Európa más területein. 

Ennek ellenére a zöld gondolkodás alapértékké vált az elmúlt évtizedben nálunk is, és a modernizáció, az új technológiákra való átállás révén évről-évre csökken a káros anyag kibocsátás a magyar nyomdaiparban. Egyúttal a szektor környezettudatos erőfeszítéseinek elismeréseként hat évvel ezelőtt megalapították idehaza a GPwA – Zöld Díjat, amelyet idén októberben is átadnak az Év Zöld Papírkereskedője, az Év Zöld Nyomdája és az Év Zöld Csomagolóanyag-gyártója kategóriákban.

 

„Még nem lehetünk száz százalékosan elégedettek a magyar helyzettel. Miközben a hazai nyomdák, néha erőn felül igyekeznek megfelelni a környezetvédelmi kritériumoknak, addig a megrendelői oldalon a környezettudatos hozzáállás elismerése jóval kevesebbet nyom a latba, mint az alacsony ár.” – fogalmazta meg dr. Schulz Péter, a GpwA - Zöld Díj egyik alapítója. 

 

A piaci szereplőknek is hasonló a tapasztalatuk. A Xerox Magyarország nyomdaipari üzletágvezetője, Major András szintén úgy látja, hogy a hazánkban az árközpontúság rendszerint felülírja a környezettudatos törekvések betartásának fontosságát. A közbeszerzési pályázatoknál például szembeötlő, hogy elvétve találni köztük olyat, ahol az ISO 14001 vagy az FSC tanúsítványok megléte elvárás lenne.  Európa más országaiban ez gyökeresen másképp van. A német, a holland vagy a svéd megrendelőknél általában magától értetődő, hogy környezetbarát nyomathordozóra nyomtatnak és ennek megfelelően FSC, PEFC, vagy EU-Ökocímke tanúsítással rendelkező nyomdát keresnek a munkák elvégzésére, így hazánkban jelenleg azon nyomdák számára jelenthet valódi versenyelőnyt a környezettudatosság, akik jelentős mértékben gyártanak exportra. 

 

Sajnálatos tény az is, hogy a zöld nyomdatermékek a környezettudatos gondolkodást kommunikáló multinacionális cégek hazai leányvállalatainál sem kapnak elsőbbséget. „Az ár számukra is döntő, már-már kizárólagos érv megrendeléskor. A hazai nyomdáknak pedig komoly erőfeszítéseket kell tenniük annak érdekében, hogy meggyőzzék a nagyvállalatokat arról, miért érdemes például az újrahasznosított papírt választaniuk a csak elsődleges rostokat tartalmazó papírok helyett. Csak remélni tudom, hogy egyre többen látják be a jövőben azt, hogy a környezettudatosság gazdaságilag is megtérülő befektetés.” – hangsúlyozta dr. Schulz Péter.

 

Mindezek ellenére a hazai nyomdaipar kitart a zöld működés mellett, és ennek megfelelően minden évben a GPwA-Zöld Díjjal ismerik el a szektor szereplőinek környezettudatos törekvéseit. Évről-évre elsősorban a papír- és nyomdaipar környezettudatosságának fejlesztése terén elért tudatformáló, példamutató eredményeket tüntetik ki. Idén október 18-án hatodik alkalommal adják ezt a díjat az Év Zöld Papírkereskedője, az Év Zöld Nyomdája és az Év Zöld Csomagolóanyag-gyártója kategóriákban.

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Buszos útdíjfizetés – az első időszak tanulságai

A legtöbb busz a legkevésbé szennyező kategóriába tartozik, a külföldi járművek az autópályákat használják, míg a hazai személyszállítók harmada inkább az olcsóbb útvonalakat választja és a legtöbb vállalkozás felismerte, hogy a használatarányos útdíjfizetés kényszerét minőségbiztosítási fejlesztésekre is lehet használni – ezek a legérdekesebb megállapítások az útdíjfizetés bevezetése óta eltelt időszakból.

2024. május 17. 17:30

A pénzügyi bűnözés jövője: miért kulcsfontosságú az információ-vezérelt kockázatkezelés?

Az utóbbi időben a pénzügyi bűnözés elleni küzdelem jövőbeli keretrendszerének alapjaként, az információ-vezérelt kockázatkezelés kiemelten fontossá vált. A hagyományos kockázatkezelési módszerek elavultak, nem megfelelő eredményt hoznak és így komoly kockázatokat jelentenek a szervezeteknek – állapítja meg a Deloitte friss tanulmánya.

2024. május 17. 13:10

Új elnökségi tagokat választott a Magyar Marketing Szövetség

A szakma meghatározó szervezete, a Magyar Marketing Szövetség (MMSZ) május 15-én, a Haris Parkban szervezte tisztújító közgyűlését, amelyen a tagok kibővült, immár 18 tagú Elnökséget választottak, amelyben továbbra is a hazai marketing és kommunikációs szakma meghatározó döntéshozói, illetve szereplői kaptak helyet. 

2024. május 17. 09:54

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Utazási konferencia az Angyalok városában

XX. E-KERESKEDELMI KONFERENCIA BY SAMEDAY

2024. május 17. 14:47

Az IKEA Kreativ megérkezett Magyarországra

2024. május 15. 17:52

Továbbra is Christian Klein az SAP első embere

2024. május 7. 13:17

Magyar siker: Nemzetközi díjat nyert a TIME magazintól a nyelvtanuló-applikáció

2024. május 3. 19:59