Mi az a szex? Ha lefeküdtünk, akkor járunk?
Elstartolt a Yelon, a kamaszoknak szóló szexedukációs weboldal és alkalmazás
Elindult a Yelon szexedukációs okostelefon-alkalmazás és weboldal, ami a 10–18 éves fiatalok testképével, kapcsolataival, szexualitásával összefüggő kérdéseire igyekszik tényszerű válaszokat adni.
Az anonim chaten a fiatalok névtelenül tehetik fel kérdéseiket, és személyre szabott válaszokat kapnak a Yelon képzett szakembereitől. A yelon.hu/szuloknek oldalon a felnőttek, tanárok, családtagok találnak tabumentes, tényszerű válaszokat a szexuális nevelés kényes kérdéseire. A Yelon a Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány projektje, és a Telenor támogatásával jöhetett létre.
Az elmúlt 10 évben született gyerekek már az anyaméhben elkezdik az online életet, amikor a szüleik az ultrahangképet kiposztolják a közösségi médiában. Az első internetes élményre pedig már 2 éves koruk előtt sor kerül online mesenézés, zenehallgatás, telefonálás formájában. Számukra maguktól értetődő, hogy a fenti kérdésekre a választ az interneten keresik. Az iskolai felvilágosító órák a gyerekek harmada számára „túl későn” történnek, ezzel szemben az európai statisztikák szerint a 7–10 éves korosztály 3. leggyakoribb keresőszava a pornó. A gyerekek természetes módon érdeklődnek a saját és a másik teste iránt, de megfelelő információforrás hiányában tudásvágyuk veszélyes helyzetekbe sodorhatja őket.
Te kinek tetted fel ezeket a kérdéseket kamaszkorodban?
- Mi az a szex?
- Ha sokat borotválkozom, sűrűbb lesz a szakállam?
- Az osztálytársam már használ dezodort, nekem is kellene?
- 14 éves vagyok, és még nem jött meg. Akkor már soha nem is fog?
- Hogy mondjam meg a szüleimnek, hogy a barátomnál szeretnék aludni?
- Még mindig szeretem. Mit csináljak?
Ott szerezhetnek megbízható információt a fiatalok, ahol amúgy is idejüket töltik
A Telenor egy közelmúltban végzett felmérése szerint a 6–15 éves gyerekek 87%-a rendelkezik valamilyen mobiltelefonnal, több mint háromnegyedük (83%) zsebében pedig már internetezésre is alkalmas okostelefon lapul. Ez hatalmas lehetőség a fiatalok számára, hogy az őket érdeklő témákban információhoz jussanak, ugyanakkor sokszor nehéz megítélni egy információforrás hitelességét. A Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány csapatát alkotó, gyermekjogban és gyermekvédelemben komoly múlttal rendelkező szakemberek már kezdeti lépésektől fiatalok bevonásával fejlesztették ki a 10–18 éves korosztályt célzó online szexedukációs felületet, a yelon.hu-t és a Yelon okostelefon-alkalmazást. A yelon.hu/szuloknek oldal a szülőket, pedagógusokat, gondozókat, felelős felnőtteket szólítja meg a szexuális felvilágosítás és nevelés mindazon kényes kérdésével kapcsolatban, amelyekre sokszor nehezen találnak tabumentes és tényszerű válaszokat. A 2016 novemberében indult, sikeres kísérleti időszakot követően most szélesebb közönség felé nyit a program.
„A szolgáltatással a gyerekek az ország bármely pontján életkoruknak megfelelő, hiteles információhoz juthatnak az őket legjobban érdeklő témákról, a testi változástól a párkapcsolati kérdéseken át a pornóig. Az oldal eddig tesztüzemmódban működött, de 2017 februárjától hetente frissülő új tartalmakkal és meghatározott napokon anonim chatszolgáltatással várjuk a tizenéveseket, akiknek kérdéseire az Alapítvány képzett felnőtt önkéntesei válaszolnak.” – mondta dr. Gyurkó Szilvia, a Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány vezetője.
„A fiataloknak már természetes, hogy szinte bárhol elérhetik az internetet, és az okoseszközök is a mindennapjaik részévé váltak. Több kezdeményezésünkkel is támogatjuk a jövő generáció digitális képességinek fejlődését, illetve segítjük őket a tudatos internetezésben, a hiteles információszerzésben. Ezért is volt egyértelmű, hogy a Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány Yelon projektje mögé állunk, amiben az alapítvány szakembereinek kiemelkedő szakmai háttere a mobiltechnológiával társul – és a fiatalok profitálhatnak belőle.” – emelte ki Banovic Aleksandra, a Telenor lakossági szolgáltatásokért felelős vezérigazgató-helyettese.
A kísérleti időszak eredményei ígéretesek
A novemberi indulás óta az oldalt 7000-en keresték fel, és 25 alkalom keretében több mint 400-an használták a chatet, amiben jelenleg 20 képzett chatügyelő dolgozik. A Yelon ítélkezés nélkül kezel sokszor tabunak számító témákat. A remények szerint a tizenévesek a honlap, illetve az alkalmazás használatával és a chaten testükről, érzéseikről, szexualitásokról feltett kérdéseikkel rövid idő alatt igazolják majd ennek az online szolgáltatásnak a létjogosultságát.
A Yelon alkalmazás letölthető:
Apple App Store: http://bit.ly/Yelon-App-Store
Google Play: http://bit.ly/Yelon-Google-Play
Kapcsolódó cikkek
- Megszokás vagy praktikusság?
- Magyar módszer segítségével változtatja meg milliók életét a Samsung
- Elindult a myMeki alkalmazás!
- Már most érdemes előre megvenni az éves autópálya-matricákat
- A jövő már a budapesti sarkon parkol
- Okostelefon applikáció a tudatos vásárlásért
- Magyar cég Bluetooth-os garázsnyitója elsőként nyerheti el az Apple tanúsítványát
- Nagy megrendelők tömeges kiszolgálására készül a mobiltelefonos távnyitásra szakosodott magyar NOLD Technologies
- Az álláspiacot készül felforgatni egy új magyar alkalmazás
- Több, mint 30 ezren töltötték le két hónap alatt az Erste MobilBank applikációját
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A DA Drive Analyzer előre jelezni a meghajtó meghibásodásából eredő adatokat fenyegető veszélyeket
A vadonatúj AI-alapú lemezhiba-előrejelző szoftver, a DA Drive Analyzer 2.0 már elérhető az ADM App Centralban, és az ASUSTOR NAS-sal együtt használható, hogy előre jelezze, mikor fog meghibásodni egy meghajtó, így elég időt biztosítva, hogy intézkedni tudj az adatok védelméről.
K&H: négy lépésben a planetáris szuperintelligencia felé
Az emberi gondolkodáshoz hasonlóan működő gépi intelligencia megjelenését szakértők még igen távoli lehetőségként értékelik. Ugyanakkor az MI fejlődése gyorsuló ütemben zajlik. A valódi kérdés nem az, hogy mikorra válik valósággá ‒ hiszen itt van velünk, a mindennapok része. Sokkal inkább úgy kell feltenni a kérdést, hogy milyen fázisokon keresztül alakul ki, és a végén mit hozunk ki belőle mi, emberek – mondja Németh Balázs, a K&H innovációs vezetője.
Telefonunk biztonsága a személyes biztonságunk
Az okostelefonok óriási segítséget jelentenek a hétköznapokban, és a munkától kezdve a szórakozáson át a pénzügyekig mindent intézhetünk rajtuk. Ezzel együtt azonban komoly veszélynek is kitehetjük magunkat – már ha nem figyelünk arra, hogy óvjuk a személyes adatainkat, és illetéktelenek ne férhessenek hozzá készülékünkhöz. Az alábbiak figyelembevételével nemcsak eszközünktől, hanem személyes adatainktól is távol tarthatunk másokat.
A Rakuten Viber visszatér a Formula E-be
A Rakuten Viber, a privát és biztonságos üzenetküldés és hívások globális vezetője örömmel jelenti be, hogy az ERT Formula E csapattal kötött új partnerség révén visszatér az ABB FIA Formula E World Championshipbe.
Copilot for Microsoft 365 már magyarul is
A Microsoft bejelentése szerint 16 újabb nyelvvel gyarapodott azon nyelvek száma, amelyeket a vállalat generatív mesterséges intelligenciára alapuló alkalmazása, a Copilot for Microsoft 365 támogat mind az üzleti, mind pedig az egyéni felhasználók esetében. A magyar is ezek között van.