Digitális karácsony: hagyományos tartalom új keretben

forrás: Prím Online, 2018. december 10. 10:01

Karácsonykor mindenki arra vágyik, hogy az ünnep, az együttlét minden családtag számára örömteli élményeket nyújtson. Kimondottan erősek a karácsony hagyományos elemei, ugyanakkor, a távollévő családtagok bevonása az ünnepbe, az együttlét alatt a közös filmnézés, zenehallgatás, és részben már a közös játék is egyre inkább megoldható digitális eszközök segítségével. Mennyire jellemző a közös digitális időtöltés karácsonykor, és mennyire vesznek részt ebben a különböző generációk? Ezt vizsgálja az eNET – Telekom „Jelentés az internetgazdaságról” novemberi kutatásának második része.

 

Egyre inkább teret nyernek a digitális időtöltések és kapcsolattartás karácsonykor

Karácsonykor általában arra törekszünk, hogy együtt lehessünk a szeretteinkkel. A háromnapos karácsonyi ünnep során legalább pár órát szinte mindenki együtt tölt a vele nem együtt élő családtagjaival is. Ez idő alatt a hétköznapokhoz képest intenzívebben használjuk a digitális eszközöket is arra, hogy távol lévő családtagjainkat bevonjuk az ünneplésbe. Karácsonykor a netezők negyede videóhívással, videóchattel is igyekszik oldani a köztük és szeretteik közötti térbeli távolságot.

 

Hogyan telik az ünnep, hogyan varázsoljuk élménnyé az együttlétet? A karácsonyi időszakhoz erős hagyományok kötődnek, ami jól tetten érhető abban, hogy mit is tervezünk az ünnepre, miket csinálunk karácsonykor közösen. Az ajándékozás és a karácsonyi ételek, italok készítése és fogyasztása a legnépszerűbb programok – tízből nyolc rendszeres internetező családjában ezek a karácsonyi közös időtöltéshez tartoznak. A karácsonyfa díszítés tízből hét esetben családi program, és szintén jellemző a rokonok látogatása vagy vendégül látása is (63%). Emellett az együttlétet olyan, a digitalizációval egyre inkább kiszélesedő lehetőségekkel is színesítjük, mint a zenehallgatás, illetve a filmek-műsorok nézése – ezek tízből négy netező családjában részei az ünnepi együttlétnek.

 

 

 

A karácsony generációkon átívelő ünnep

Az ünnep attól lesz teljes, ha együtt tudjuk átélni. Hogyan vesznek részt az egyes generációk a karácsony megünnepelésében? A karácsonyhoz tartozó tevékenységek közül az ajándékozás a leginkább közös program: azok körében, akik meg szokták egymást ajándékozni karácsonykor, 33%-nál mindhárom generáció részt vesz ebben - figyelembe véve, hogy a családok egy részének életében a nagyszülők már nincsenek jelen, ez kifejezetten magas aránynak tekinthető. A közös karácsonyi étkezésekkor a netezők ötödénél van jelen mindhárom generáció. A vallási szertartásokon való részvétel szintén többgenerációs együttlétre ad lehetőséget: akik mennek karácsonykor templomba, vallási szertartásra, azok ötödénél ezen mindhárom generáció ott van.

 

Karácsonykor alkalom nyílik arra is, hogy szülök, gyerekek, nagyszülők együtt játsszanak. Ilyenkor a hagyományos játékoké elsősorban a terep: társasozásra, kártyázásra és más, hasonló játékokra az internetezők 38%-ánál kerül sor karácsonykor. Tízből egy internetező esetében az ünnepek alatt előkerülnek a számítógépes játékok (is). Ebbe az újkori, főként a fiatalok által kedvelt digitális időtöltésbe a szülők inkább, a nagyszülők azonban kevésbé vonódnak be: ahol játszanak számítógépes játékot karácsonykor, azok 40%-ánál a szülők is részt vesznek ebben, de csak 6%-uk esetében játszanak együtt a nagyival vagy a nagypapával. 

 

Az ünnepi filmnézés és zenehallgatás egyre inkább digitális platformra kerül

A karácsonyi együttlét hagyományos elemeit is átszövi a digitális eszközök, az internet használata (gondoljunk csak az ajándékok online rendelésére, vagy a legjobb karácsonyi recept kikeresésére a neten), és igaz ez a filmnézésre, zenehallgatásra is. Hogyan nézünk filmeket, sorozatokat, műsorokat, és hogyan hallgatunk zenét karácsonykor?

 

Ha közös családi film-, sorozat- vagy műsornézésről van szó, akkor az ünnep napjaiban is az élő tévéműsorok a legnépszerűbbek – 70% használja ezt a lehetőséget. Emellett azonban a digitális hozzáférések is egyre elterjedtebbek. Háromból egy rendszeres netező online, ingyenes filmnézési lehetőséget fog használni karácsonykor (mint például a Youtube vagy a Videa), de sokan néznek a televízióból rögzített műsort vagy fájlcserélő oldalakról levadászott filmeket is (29 és 28%). Streaming szolgáltatást 12% fog használni karácsonykor filmnézésre.

 

A karácsony nosztalgikus hangulatba ringat bennünket: szinte hihetetlen, de a netezők 10%-a még hallgat bakelitlemezt karácsonykor! Azonban ezzel együtt is a digitális zenehallgatási lehetőségeket használjuk leginkább: 66% ingyenes online zenehallgatást választ majd, minden második kérdezett pedig CD-t. A karácsonykor zenét hallgatók 16%-ánál van jelen együtt a gyerek, a szülő és a nagyszülő is – a digitális lehetőségek közül a zenehallgatás teremt karácsonykor leginkább közös élményt a családi együttléthez.

 

eNET – Telekom

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

GKID-Mastercard Digitális Kereskedelmi Körkép 2024/I

Továbbra sem látszik a fellendülés a belföldi e-kereskedelmi piacon. Ráadásul a jelenség nem magyar sajátosság, szinte minden régiós és EU-s piacot érint. Az okok között pedig elsősorban az elmúlt két év folyamatos vásárlóerő-csökkenése,  valamint a látványosan megerősödő kínai e-kereskedők térhódítása áll. Ebben a piaci környezetben az online vásárlókért folyó versenyben egyre nehezebb dolga van a hazai vállalkozásoknak – derül ki a GKID és a Mastercard közös, Digitális Kereskedelmi Körkép néven publikálásra kerülő riportjának legújabb, 2024-es kiadásából.

2024. május 8. 11:28

Új jelölés lesz a fenntarthatóság ismérve

Új minősítési kategóriát hozott létre a Siemens az EcoTech megjelöléssel, amivel az iparban, az energiaelosztásban használatos termékeinek fenntarthatósági jellemzőiről ad átfogó képet. Segítségével a vásárlók könnyen megtalálják a számukra egyszerre előnyös és környezetbarát megoldásokat.

2024. május 7. 17:59

A Schneider Electric együttműködik a WageIndicator Foundationnel

Becslések szerint világszinten a munkavállalók mintegy egyharmada kevesebbet keres, mint amennyi a nyugodt, tisztességes megélhetése biztosításához elegendő. A helyzet javítása érdekében összefogásra van szükség, ennek jegyében a Schneider Electric három évre szóló partnerségi megállapodást kötött a WageIndicator Foundation nevű szervezettel.

2024. május 7. 14:53

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Továbbra is Christian Klein az SAP első embere

2024. május 7. 13:17

Magyar siker: Nemzetközi díjat nyert a TIME magazintól a nyelvtanuló-applikáció

2024. május 3. 19:59

Megvannak 2024 legvonzóbb hazai munkaadói

2024. április 29. 11:38

Ingyenes digitális platform segít a tanároknak és diákoknak az érettségire való felkészülésben

2024. április 20. 11:36