A mérnöki találékonyság határaira kalauzol el a HISTORY új sorozata
Az elárasztott Velence látványos tud lenni, de a várost elöntő víz veszélyes is. Mérnökök ezrei dolgoznak azon, hogy megvédjék az európai reneszánsz egyik központját az emelkedő tengerszinttől. Hogy lehet megmozgatni a tengerfenéken egy 30 tonnás acél szupegátat? Kiderül a HISTORY új, Megépíteni a lehetetlent című sorozatából.
Időről időre bejárják a világsajtót az elöntött Velencéről készült látványos fotók, videók. Legutóbb október végén nézte a fél világ, hogy viszik ki a pizzát gumicsizmás pincérek egy elárasztott étterem vendégeihez, hogy szelfiznek a felgyűrt nadrágszárú turisták a Szent Márk téren, hogyan sétálnak az emberek az ilyenkor kihelyezett fapallókon.
Emelkedő tenger, süllyedő város
Az acqua alta („magas víz”) nem szokatlan jelenség Velencében, de az októberi áradás kirívónak számított: a vízállás elérte a 156 centimétert, így a város kétharmada víz alá került. Ennél az elmúlt évszázadban csak háromszor volt magasabb a vízállás. Ám a klímaváltozás miatt egyre gyakoribb mindez. 1993 és 2017 között 7,5 centiméterrel emelkedett a tengerszint, így évente négyszer-ötször is víz alá kerül a város. Ehhez adódik még az a mintegy 20 centiméter, amennyivel a talaj süllyedése miatt a Velencei-lagúna ma mélyebben fekszik, mint száz évvel ezelőtt.
25 éve épül a „Mózes-gát”
Velence a reneszánsz egyik fővárosa, építészeti és kulturális öröksége páratlan értéke az európai civilizációnak. Ennek megvédésén dolgoznak azok a mérnökök, akik egy első pillantásra lehetetlennek tűnő megoldással védenék meg a víz városát – a víztől. A MOSE Project egy mozgatható gátrendszer, ami 1993 óta épül, és 2022-ben készül el. Neve utal a gátak működési elvére (modulo sperimentale elettromeccanico, vagyis kísérleti elektromechanikai modul), valamint a tengert elválasztó Mózesre is utal.
A leleményesség győzelme
A Project Mose az egyik főszereplő a HISTORY új, különleges mérnöki teljesítményeket bemutató sorozatának következő epizódjában is. A Megépíteni a lehetetlent Süllyedő városok című részében tanúi lehetünk, milyen találékonyságra és precizitásra van szükség ahhoz, hogy a tengerfenékre juttassák a gátrendszer alapjait képező gigászi, 21 ezer tonnás vasbetonalapzatokat. Ezekből állnak ki maguk a gátat alkotó 30 méter hosszú üreges acélkapuk, amelyek magas vízállás esetén felemelkednek, és megvédik a Velencei-lagúna 118 kisebb-nagyobb szigetét a pusztító ártól.
A 300 tonnás acélkapuk felemelése motorokkal szinte lehetetlen, ezért a mérnökök rafinált megoldást választottak. A kapuk üregeit alapesetben víz tölti meg, ilyenkor a talapzaton nyugszanak. Áradáskor sűrített levegőt pumpálnak az üregekbe, az kiszorítja a vizet, és az így könnyebbé váló kapuk egyik végüknél elfordulva kiemelkednek a tengerből. Akár 3 méteres árhullámot is képes elhárítani, Velence így akkor is biztonságban lesz, ha a tengerszint akár 60 centimétert emelkedik.
A „cunamigéptől” a legnagyobb szélerőművig
A Süllyedő városokban azokkal a projektekkel is megismerkedhetünk, amelyek New Yorkot és Tokiót védik az emelkedő tengerszinttől és a pusztító cunamiktól. A hétfőnként látható Megépíteni a lehetetlent decemberi epizódjaiban láthatjuk a leglenyűgözőbb geotermikus-, szél- és vízerőműveket, és azt is, hogy milyen leleményes védőruhákat dolgoznak ki a szakemberek tűzoltóknak, sarkkutatóknak és búvároknak.
A Megépíteni a lehetetlent következő része december 10-én, hétfőn 22:00-kor látható a HISTORYN.
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Tökéletesre csiszolt autóval döntené meg világrekordját a Széchenyi-egyetem hallgatói csapata
A SZEnergy Team tavaly májusban az energiahatékonysági és az autonóm kategóriát is megnyerve, kettős győzelemmel és saját korábbi világcsúcsát megdöntve zárta a világ legnagyobb energiahatékonysági versenyét, a Shell-Eco Marathont. A győri Széchenyi István Egyetem csapata idén a szokásosnál is magasabbra tette a lécet: a cél a dupla címvédés, ha lehet, újabb világrekorddal. Mielőtt elutaztak volna a verseny helyszínére, bemutatták elkészült fejlesztéseiket.
A Continental budapesti gyára „Megbízható Munkaadó” díjat kapott
A Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara (DUIHK) idén többek között a Continental budapesti telephelyét, a Continental Automotive Hungary Kft.-t díjazta a „Megbízható Munkaadó” címmel – melyet 2022-ben a teljes magyarországi Continental csoport nyert el. A rangos díjat az újonnan bevezetett szabályok értelmében a győztes az eddigi kettő helyett, immáron három évig tudhatja magáénak. Az elismeréssel azon cégeket tüntetik ki, amelyek példaértékű módon gondoskodnak dolgozóik munka-, valamint életkörülményeiről.