Egyre inkább digitálisan intézi közművekkel kapcsolatos ügyeit a lakosság

forrás: Prím Online, 2020. június 17. 16:22

A COVID-19 járvány miatti korlátozások hatására a digitalizáció területén negyed év alatt másfél évnek megfelelő előrehaladást produkált a magyar társadalom. A változások a közműszektorban is jelentősen átalakították a fogyasztók magatartását. Az ügyfelek sokkal nyitottabbá váltak az online ügyintézésre és hajlandóak akár bonyolultabb ügyeket (pl. mérőóra átírás) is valamilyen digitális csatornán - elsősorban a szolgáltatók honlapján - keresztül intézni.

Vajon hogyan változtak a magyar lakosság jövedelmi viszonyai, vásárlási preferenciái, csatornahasználati szokásai a koronavírus válság hatására? Erre a kérdésre keresett választ a Deloitte Digital 2020 májusában készített 1000 fős reprezentatív ügyfélkutatása. „A lakosság 30 százalékának csökkent a jövedelme, a megkérdezettek 11 százaléka veszítette el a munkahelyét. A felmérésben részt vevők majdnem felének romlott a pénzügyi helyzete a válság miatt. Ennek hatására minden harmadik válaszadó csökkentette a kiadásait. Érdekes ugyanakkor, hogy ugyanennyien voltak azok is, akik költéseiket a járvány miatt kénytelenek voltak növelni” – foglalta össze a tanulmány egyik legfontosabb megállapítását Mező Csaba, a Deloitte Digital Magyarország partnere.

 

Mind a munkakörülményeket, mind a jövedelmi helyzetet illetően markáns eltérések mutatkoznak az ország különböző részei között. A fővárosban sokan dolgoztak otthonról a korlátozások idején, vidéken viszont inkább a csökkentett munkaidő volt jellemző. A munkájukat elvesztők egyébként a fővárosban arra számítanak, hogy hamarosan minden visszazökken a régi kerékvágásba, a vidéken élők ugyanakkor hosszabb idejű munkanélküliségtől tartanak. A gazdasági visszaesés is vidéken éreztette jobban a hatását, a válság elsősorban Kelet-Magyarországot érintette. A kiadásokat nézve pedig megállapítható, hogy a közepes jövedelemmel rendelkezők fogták vissza leginkább a költéseiket.

 

„A COVID-19 járvány hatására a válaszadók felének javult a digitális komfortérzete, azaz az emberek ma már szívesebben vásárolnak és intézik ügyeiket online, mint a járvány előtt. A legnagyobb átrendeződés ebben a tekintetben a közműveknél tapasztalható. A járvány előtti időkkel összehasonlítva 31 százalékkal nőtt a közművekkel kapcsolatos ügyeiket online intéző megkérdezettek aránya. Leginkább a számlafizetés, a mérőóra átírás és a szerződésmegszüntetés terelődött át az online csatornákra” – hívta fel a figyelmet Lukács Eszter, a Deloitte Digital Magyarország szenior menedzsere.

 

A Deloitte Digital kutatása arra is választ keresett, hogy a közművekkel kapcsolatos ügyeiket pontosan milyen felületen intézik a megkérdezettek. Jóllehet minden ügytípus esetében történt előrelépés a digitális csatornák irányába, a legmarkánsabb változás a közműszámlák befizetése terén látszik, még akkor is, ha már a járvány előtt is viszonylag sokan használták az online díjfizetést. Még azon ügyfelek is, akik általában csekken fizetnek, inkább online vagy a szolgáltató weboldalán keresztül rótták le tartozásukat. Összességében megállapítható, hogy az ügyfelek a közművekkel kapcsolatos egyszerűbb ügyeiket szívesen intézik digitális csatornákon, általában a szolgáltató weboldalán keresztül. A közműcégek mobilapplikációinak használatában is jelentős volt a növekedés, ám ez a honlaphoz képest, még mindig nem számottevő.

 

 

A Deloitte Digital Magyarország felmérése teljes terjedelmében itt olvasható.

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Compliance-szakemberi szerepben teszteli az AI-t a KPMG

A Joint Venture Szövetség (JVSZ) által rendezett Innovációra Magyar! konferencián számolt be a KPMG Magyarország munkatársa arról a kísérletükről, melynek keretében gépi tanulási modell fejlesztésével támogatták a vállalati anyagok feldolgozásának folyamatát. A vonatkozó szabályzatoknak való megfelelőség ellenőrzésére bevetett mesterséges intelligencia egyelőre nem helyettesíti a szakértői munkát, azonban jelentősen gyorsítja a folyamatot, 80% feletti hatékonyságú dokumentációs alapot hozva létre. Így a fennmaradó időben az emberi beavatkozás a nagy figyelmet igénylő, alaposabb elemzést tudja elvégezni.

2024. május 18. 13:59

A műholdas távközlés szerepe óriási mértékben nőtt

A legújabb űrtávközlési technológiák, a műholdas szolgáltatások és az űrkutatás álltak az idei Távközlés Világnapjához kapcsolódó konferencia fókuszában. A győri Széchenyi István Egyetem (SZE) eseményén kiosztották a Dr. Magyari Endre-díjakat is, amit idén Dr. Gschwindt András és Petres István hírközlési szakemberek vehettek át. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) az esemény kiemelt támogatója.

2024. május 18. 12:15

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Utazási konferencia az Angyalok városában

XX. E-KERESKEDELMI KONFERENCIA BY SAMEDAY

2024. május 17. 14:47

Az IKEA Kreativ megérkezett Magyarországra

2024. május 15. 17:52

Továbbra is Christian Klein az SAP első embere

2024. május 7. 13:17

Magyar siker: Nemzetközi díjat nyert a TIME magazintól a nyelvtanuló-applikáció

2024. május 3. 19:59