Munkahelyi baleset-e a home office munkavégzés alatt történt baleset?
A koronavírus-járvány kitörése óta rengeteg cégnél álltak át az otthoni munkavégzésre elővigyázatossági okokból. Ugyan a home office nagyobb népszerűségnek örvend, mint korábban bármikor, fontos tudni, hogy nem azonos a távmunkával. Utóbbiról a Munka törvénykönyve rendelkezik, melynek értelmében egy rendszeresen otthonról folytatott tevékenységről van szó, ellentétben a home office-szal, amely átmeneti időszakra vonatkozik. Utóbbit csak 44 napra rendelheti el egyoldalúan a munkáltató, az ennél hosszabb home office-ban történő foglalkoztatáshoz a munkavállaló beleegyezése is szükséges.
A koronavírus-járvány első hulláma és az ezzel járó kijárási korlátozások azt eredményezték, hogy a vállalkozások körében minden eddiginél népszerűbb lett a home office, különös tekintettel azokra a munkakörökre, ahol a napi munkavégzés számítógép előtt zajlik.
„A home office munkavégzés feltételeit érdemes szabályzatba foglalni és ezt előre egyeztetni a munkavállalóval. Fel kell hívni a munkavállaló figyelmét az otthon történő biztonságos munkavégzés szabályaira is. Abban is érdemes a munkavállalóval előzetesen megállapodni, hogy a munkáltató által a munkavállaló részére a home office munkavégzéshez biztosított eszközök használhatók-e magán célra vagy nem, és hogy azokat hol és milyen módon kell tárolnia, hogy az adatbiztonság biztosítva legyen” – magyarázta a szakértő, Kiss Marianna, a MASC Kft. ügyvezetője.
Kiss Marianna
Munkahelyi balesetnek is minősülhet, ha home office közben ér bennünket baleset
Kiss Marianna arra is felhívta a figyelmet, hogy nem egyszerű feladat annak elbírása, hogy egy home office alatt történt baleset valóban munkahelyi balesetnek minősül-e, mert a home office munkavégzésre vonatkozóan jelenleg nincs törvényi szabályozás, az a sajtóhírek szerint most készül, ezért addig is a Munka törvénykönyvének rendelkezéseit kell alapul venni.
A távmunka keretében történő munkavégzés eleve távmunkaszerződés alapján jön létre. Kizárólagosan és rendszeresen otthonról, számítógépen végzett munka, amelynek eredményét elektronikusan továbbítják. A home office egy átmeneti időszakra szól, ezt a munkáltató 44 napra rendelheti el egyoldalúan, amennyiben továbbra is szeretné a home office munkavégzést alkalmazni, a munkavállaló beleegyezése is szükséges hozzá.
Minden egyes home office alatt történt balesetet alaposan ki kell vizsgálni, és ehhez elsősorban azt a szabályzatot kell figyelembe venni, amit a vállalat megalkotott az otthoni munkavégzésre vonatkozóan.
„Mindig azt kell vizsgálni, hogy a baleset az otthoni munkavégzés során vagy azzal összefüggésben történt-e. Ha a munkavállalót munkavégzés közben a számítógép meghibásodása miatt megrázza az áram, az munkabaleset lesz, viszont ha kimegy a konyhába, mert munkavégzés közben levest is főz, és azt meg kell kevernie, közben pedig leforrázza magát, akkor az nem lesz az” – fogalmazott a MASC Kft. ügyvezetője.
Érthető tehát, hogy ebben az időszakban a belső céges szabályozások kialakítása rendkívül fontos. Ehhez érdemes külső szakértőket is bevonni, akik hatékonyan tudnak segíteni, ismerve az adott munkáltató tevékenységének sajátosságait.
A MASC Kft. a 18 éves működése alatt gyűjtött tapasztalatai és munkatársainak kiemelkedő szaktudása alapján megbízható szakmai partner tud lenni e témakörben is.
Kapcsolódó cikkek
- SAP-ügyfelek podcast-interjúi a karanténidőszakról
- Hogyan hatott a koronavírus-járvány a munkahelyi étkezésre?
- Hazai cégvezetők: optimista hangulat a következő 6 hónappal kapcsolatban
- Stylers Group: A hibrid munkavégzésé a jövő a techcégeknél
- A csúcsidőszakokra tervezett hálózatok kiállták a próbát
- Maradnánk home office-ban!
- A virtuális tárgyalóban is fontos a személyesség
- Az elsők között vált folyamatos távmunkára a Vodafone Magyarország
- A koronavírus nyertese a home office
- Új Webex fejlesztésekkel támogatja a Cisco a távmunkát és a visszatérést az irodákba
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Újra a megszokott mederben a FoxPost, levonult a szökőárszerű terhelés
A FoxPost felszámolta azt a Maglódon felállított ideiglenes csomagautomatát, amely az elmúlt hetek rendkívüli terheléshullámának kezelésére szolgált, egyidejűleg megszüntették a további rendkívüli intézkedéseket is. A döntésre azért került sor, mert a probléma megszűnt és a működés ismét a szokott mederben folyik. Ezzel egyidőben a vállalat több száz új csomagautomata telepítésébe kezdett országszerte.
Még mindig rengeteg ügyfél bankol ezzel a világelső, de drága magyar találmánnyal
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) 2024. februári adatai szerint a számlavezetés során a bankok felé kifizetett díjak 15 százalékát teszik ki az SMS szolgáltatások. Bár a jegybank nyolcezer forint közelébe becsülte az SMS-ekre fordított éves átlagos ügyfélköltséget, a BiztosDöntés.hu szerint ez a költség még ennél nagyobb is lehet. Pedig ma már a legtöbb banknál létezik erre egy ingyenes alternatíva, melyre könnyen át lehet állni.
Újabb régiós szolgáltató központot hoz Budapestre a Schneider Electric
Budapesten hozza létre új, Europe Services Hub elnevezésű szolgáltató központját a Schneider Electric, az energiamenedzsment és ipari automatizálási megoldások területén vezető multinacionális vállalat. A tervek szerint 2025-re 100 fősre bővülő csapat az európai országokban dolgozó helyi stábokkal együttműködve az egész kontinenst lefedi majd a magyar fővárosból.