Világszerte egyedülálló beszédfelismerő rendszert fejlesztettek

forrás: Prím Online, 2021. április 22. 14:55

A Nextent Informatika Zrt. által vezetett konzorcium a Széchenyi 2020 „K+F versenyképességi és kiválósági együttműködések” (GINOP 2.2.1) című felhívásra 2017-ben benyújtott pályázatával 607,63 millió forint vissza nem térítendő európai uniós támogatásban részesült. A kutatás-fejlesztési projekt célja a magyar call centerek számára készült hangbányászati rendszer nemzetköziesítése volt, intonált kifejezések azonosítására alkalmas technológia kifejlesztésével. A megvalósításban részt vett az Xdroid Kft., a SCI-Hálózat Zrt., és a Szegedi Tudományegyetem is.

A négy fős konzorcium 2021. március 31-én sikeresen lezárta a „Voxindex” nevű projektjét, mely keretében egy olyan, intonált kifejezések valós idejű azonosítására alkalmas nyelvfüggetlen, telefonos közegben működő, minta alapú beszédfelismerő rendszert fejlesztettek ki, mely a világ vezető beszédfelismerő technológiáitól eltérően alkalmas egy-egy új nyelven való azonnali alkalmazásra, és egyúttal képes kezelni az egyes emberek eltérő intonációjából adódó különbségeket.

 

A nemzetközi versenytársak jelenleg szinte kizárólag nyelvfüggő beszédfelismerő technológiákat használnak és legfeljebb a piacaik szerinti legfontosabb 10-15 nyelvet fedik le, amely a Föld populációjának - beszélt nyelv szerint - csak a 20-25%-át teszi ki. Ezek a megoldások nem képesek megbirkózni a speciális kiejtéssel, a ritka kifejezésekkel, a rosszabb beszédminőséggel, valamint telefonos közegben a jóval alacsonyabb hangminőség miatt nem működnek.

 

A fejlesztés eredményeként így a kettős célt - a gyors nyelvi bővítést és a rosszul intonált beszéd felismerésének problematikáját - egyszerre sikerült megoldani. A rendszer különbséget tud tenni azonos tartalmú, de különböző intonációjú kifejezések között, például megkülönböztetni egy dühös ügyfél elköszönését egy elégedett ügyfél elköszönésétől, vagy az éneklést a szavalástól, a suttogó beszédet a kiabálástól. A nyelvterületi célcsoportok mellett fontos értékesítési célt képeznek az idős, panaszokkal küzdő emberek felügyeletét ellátó úgynevezett care centerek diszpécser szolgálatai is. Ezen emberek hangját a beszédfelismerő rendszerek nehezen ismerik fel, hiszen állapottól függő intonációs és akusztikus kilengések övezik a beszédüket. Itt jön elő a minta alapú rendszer előnye, azaz, hogy hangminta alapon lehet benne keresni.

 

Az innovációs eredményeket egy, az adott terület országosan és világszinten is elismert kutatóiból álló szakmai csapat együttműködése biztosította. A több mint 20 fős kutató csapatban találhatóak mesterséges intelligencia, beszédtechnológiai szakértők, nyelvészek, fonológusok, és termékfejlesztési szakemberek is. A projekt az alábbi telephelyeken valósult meg: a Nextent kutató-fejlesztő laboratóriumaként működő miskolci telephelyén, a SCI-Hálózat jobbágyi fióktelepén, az Xdroid szegedi kutatási központjában, illetve az SZTE Bölcsészettudományi Karán.

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Compliance-szakemberi szerepben teszteli az AI-t a KPMG

A Joint Venture Szövetség (JVSZ) által rendezett Innovációra Magyar! konferencián számolt be a KPMG Magyarország munkatársa arról a kísérletükről, melynek keretében gépi tanulási modell fejlesztésével támogatták a vállalati anyagok feldolgozásának folyamatát. A vonatkozó szabályzatoknak való megfelelőség ellenőrzésére bevetett mesterséges intelligencia egyelőre nem helyettesíti a szakértői munkát, azonban jelentősen gyorsítja a folyamatot, 80% feletti hatékonyságú dokumentációs alapot hozva létre. Így a fennmaradó időben az emberi beavatkozás a nagy figyelmet igénylő, alaposabb elemzést tudja elvégezni.

2024. május 18. 13:59

A műholdas távközlés szerepe óriási mértékben nőtt

A legújabb űrtávközlési technológiák, a műholdas szolgáltatások és az űrkutatás álltak az idei Távközlés Világnapjához kapcsolódó konferencia fókuszában. A győri Széchenyi István Egyetem (SZE) eseményén kiosztották a Dr. Magyari Endre-díjakat is, amit idén Dr. Gschwindt András és Petres István hírközlési szakemberek vehettek át. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) az esemény kiemelt támogatója.

2024. május 18. 12:15

Buszos útdíjfizetés – az első időszak tanulságai

A legtöbb busz a legkevésbé szennyező kategóriába tartozik, a külföldi járművek az autópályákat használják, míg a hazai személyszállítók harmada inkább az olcsóbb útvonalakat választja és a legtöbb vállalkozás felismerte, hogy a használatarányos útdíjfizetés kényszerét minőségbiztosítási fejlesztésekre is lehet használni – ezek a legérdekesebb megállapítások az útdíjfizetés bevezetése óta eltelt időszakból.

2024. május 17. 17:30

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Utazási konferencia az Angyalok városában

XX. E-KERESKEDELMI KONFERENCIA BY SAMEDAY

2024. május 17. 14:47

Az IKEA Kreativ megérkezett Magyarországra

2024. május 15. 17:52

Továbbra is Christian Klein az SAP első embere

2024. május 7. 13:17

Magyar siker: Nemzetközi díjat nyert a TIME magazintól a nyelvtanuló-applikáció

2024. május 3. 19:59