Kik azok a digitális szurkolók?

forrás: Prím Online, 2021. május 12. 19:11

A jövő digitális szurkolója a sportesemény előtt, közben és után is szórakozni szeretne, mindenről tudni akar, lehetőleg azonnal és első kézből. A sportkluboknak, bevételeik növelése érdekében elemi érdekük, hogy minél több területen szolgálják ki követőiket. 

A technológia szélsebesen robog a sport világa felé, aki lemarad, az nemcsak a sportpályán veszíti el a mérkőzést. A szurkolói elköteleződés a 21. századi sport világának egyik kihívása. Az Allianz, az olimpiai és paralimpiai mozgalmak globális biztosítópartnere, Hajdú B. István az M4 sportcsatorna kommentátorának a közreműködésével elemzi a jövő sportvilágát.

 

Bár a Forbes adatai szerint a sportáruk és emléktárgyak piaca csaknem 370 milliárd dollárt ér globálisan, a sportrajongóknak ma már nem elég, hogy magukra húzzanak egy mezt a közvetítés alatt, vagy a reggeli kávéjukat kedvenc csapatuk bögréjéből fogyasszák el. Mindent tudni szeretnének azokról, akiknek szurkolnak, akár azonnal vissza akarják nézni a gólt vagy célba érkezést. Statisztikákra, bennfentes információkra vágynak, emellett persze szórakozásra és közösségi élményre. A sport hatékonyan és gyorsan reagál a digitális változásokra, és minden lehetséges módon keresi a kapcsolódást a szurkolókkal.

 

VIP-élmény mindenkinek

2015-ben összesen csaknem 15 milliárd digitális eszközt használtunk világszerte, az IHS Telecom kutatásai szerint az IoT-eszközök száma 2025-re pedig eléri a 75,4 milliárdot. Az okostelefonok, a tabletek és az intelligens tévékészülékek a legkézenfekvőbb IoT-eszközök, amelyekből az 5G mellett a sportklubok profitálhatnak. A digitális eszközök segítenek a közönség célzásában: már nemcsak sms-ben, e-mailben, hírlevélben vagy applikáción, hanem a stadionban, bluetooth-on keresztül is elérhetőek a rajongók személyes üdvözletekkel, különleges ajánlatokkal, hírekkel, játékokkal, ülőhely-frissítésekkel. Az adat tehát az igazi dopping a legtöbb csapat számára: a szurkolók szokásainak, földrajzi helyzetének megismerése lehetővé teszi a szegmentálásukat készülékeiken keresztül, így egyedi ajánlatokat, exkluzív közvetítéseket és anyagokat, szinte azonnali összefoglalókat kaphatnak. A globalizáció és a digitalizáció a létkérdést jelenti a legnagyobb klubok számára, hiszen ezek erősítik a jövedelmező szponzorálási megállapodásokat és a közvetítési jogokat, amelyek szorosan kapcsolódnak a digitális technológiákhoz és a rajongók elköteleződéséhez.

 

 

Változó szurkolói szokások

A technológia fejlődésével együtt a szurkolói szokások is változnak, a rajongók a jövőben másként fogyasztják a sportot: nem feltétlenül televízión keresztül, hanem a közösségi média csatornákon nézik a sporteseményeket, és akár egyszerre több digitális eszközt is használnak. Jól szemlélteti a változásokat, hogy míg az 1960-as római olimpián 1,2 millió dollár bevételhez jutott a közvetítésekből a Nemzetközi Olimpiai Bizottság, addig a 2012-es londoni olimpia szervezői több mint 2,5 milliárd dollárt könyvelhettek el a televíziós, rádiós, szélessávú tartalomszolgáltatás és mobil platformok jóvoltából. A 2016-os riói olimpia aztán minden eddigi rekordot megdöntött a digitális platformokon keresztül: 26 millióan nézték az ötkarikás játékok eseményeit a hivatalos website-on. Az Allianz, mint az olimpiai és a paralimpiai játékok egyik globális partnere szerint a fejlődés megállíthatatlan, már csak az a kérdés, hogy a XXXII. Nyári Olimpiai Játék ideje alatt ki, milyen eszközön keresztül izgul majd a magyar sikerekért.

 

Adattemplom vs. kanapé

A technológia mellett a koronavírus is alaposan befolyásolta a szurkolói szokásokat. Honnan drukkolunk kedvenceinknek a jövőben? Maradunk otthon, vagy visszatérünk a sportpályákra és stadionokba? Egyelőre nincsen egyértelmű válasz a kérdésre. Mindenesetre a tervek szerint a jövő stadionjai sokkal inkább technológiai erődítmények és amolyan „adattemplomok” lesznek, egyszerre sport- és szórakoztatókomplexumok, ahol a szurkolás mellett megannyi programlehetőség kínálkozik.* A sportklubok azonban, amolyan hibrid rendszerben gondolkodnak és azokkal is számolnak, akik a jövőben nem akarnak, vagy nem tudnak részt venni személyesen a sporteseményeken. Az 5G technológia megjelenésével, a kiterjesztett valóság (AR) és a virtuális valóság (VR) fejlődésével olyan élményekben lehet részük a sportrajongóknak, amelyek miatt nem igénylik a személyes jelenlétet.**

 

Vajon mit gondol minderről Magyarország legkedveltebb sportkommentátora, az M4 Sportcsatorna sportriportere, Hajdú B. István? „Én még ahhoz a generációhoz tartozom, amely örült, ha a stadionban füléhez szorított kisrádión keresztül hallgathatta a többi meccs eredményét... Ma már ez megmosolyogtató lenne. A technika fejlődésével a felgyorsult világ információéhsége még mindig kielégítetlen. A szurkoló nem csupán meccset néz, közben már drukkertársaival csetel és elemez, a lecserélt játékos gondolatait pedig előbb olvassa a közösségi médiában, mint sem ő nyilatkozna a riportereknek a tévében... Ám a sportpályák befogadóképessége véges, a »kívül rekedteknek« másfajta, de ugyanolyan minőségű élményt kell kínálni, hogy – kis túlzással – azt érezze, hogy ő járt jobban azzal, hogy a csúcstechnika vívmányainak segítségével követi kedvenceit. Ha ehhez hozzávesszük az esetleges időeltolódást és a rendezvény, nézők nélküli, zárt kapus jellegét – lásd tokiói olimpia –, minden arról szólhat, hogy a fogyasztónak minél nagyobb választási lehetősége legyen saját vizuális kényeztetésére” – mondja a sportriporter, akinek sziporkázó humora már megannyi sporteseményt tett feledhetetlenné.

 

 __________________

* https://sporttomorrow.com/the-top-10-features-of-future-stadiums/#9_Future_stadiums_will_become_datatemples

** https://sporttomorrow.com/how-ai-is-impacting-the-world-of-sports/

Kulcsszavak: Allianz

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Még mindig rengeteg ügyfél bankol ezzel a világelső, de drága magyar találmánnyal

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) 2024. februári adatai szerint a számlavezetés során a bankok felé kifizetett díjak 15 százalékát teszik ki az SMS szolgáltatások. Bár a jegybank nyolcezer forint közelébe becsülte az SMS-ekre fordított éves átlagos ügyfélköltséget, a BiztosDöntés.hu szerint ez a költség még ennél nagyobb is lehet. Pedig ma már a legtöbb banknál létezik erre egy ingyenes alternatíva, melyre könnyen át lehet állni.

2024. május 19. 12:34

Újabb régiós szolgáltató központot hoz Budapestre a Schneider Electric

Budapesten hozza létre új, Europe Services Hub elnevezésű szolgáltató központját a Schneider Electric, az energiamenedzsment és ipari automatizálási megoldások területén vezető multinacionális vállalat. A tervek szerint 2025-re 100 fősre bővülő csapat az európai országokban dolgozó helyi stábokkal együttműködve az egész kontinenst lefedi majd a magyar fővárosból.

2024. május 19. 10:26

Ezért egyre erősebb a felújított mobilok piaca

Erősödő újkészülék-eladások, a termékek hosszabbodó szoftveres támogatása és életciklusa, valamint a bevizsgált készülékek iránti növekvő bizalom is segíti Magyarországon a felújított okostelefonok piacának bővülését. A Rejoy.hu a távközlési világnap alkalmából gyűjtötte össze az aktuális trendjeit.

2024. május 18. 15:27

Compliance-szakemberi szerepben teszteli az AI-t a KPMG

A Joint Venture Szövetség (JVSZ) által rendezett Innovációra Magyar! konferencián számolt be a KPMG Magyarország munkatársa arról a kísérletükről, melynek keretében gépi tanulási modell fejlesztésével támogatták a vállalati anyagok feldolgozásának folyamatát. A vonatkozó szabályzatoknak való megfelelőség ellenőrzésére bevetett mesterséges intelligencia egyelőre nem helyettesíti a szakértői munkát, azonban jelentősen gyorsítja a folyamatot, 80% feletti hatékonyságú dokumentációs alapot hozva létre. Így a fennmaradó időben az emberi beavatkozás a nagy figyelmet igénylő, alaposabb elemzést tudja elvégezni.

2024. május 18. 13:59

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Utazási konferencia az Angyalok városában

XX. E-KERESKEDELMI KONFERENCIA BY SAMEDAY

2024. május 17. 14:47

Az IKEA Kreativ megérkezett Magyarországra

2024. május 15. 17:52

Továbbra is Christian Klein az SAP első embere

2024. május 7. 13:17

Magyar siker: Nemzetközi díjat nyert a TIME magazintól a nyelvtanuló-applikáció

2024. május 3. 19:59