Magas termelékenység, alacsony költségek

forrás: Prím Online, 2021. június 13. 10:30

Egyre több iparági szereplő ismeri el, hogy elérkezett az idő a belső logisztikai folyamatok újragondolására. Sokan közülük az automatizált megoldásokhoz fordulnak, egész pontosan autonóm mobil robotokhoz (AMR-ek). Az együttműködő mobil robotok új generációja optimalizálja a munkafolyamatokat, függetlenül attól, hogy milyen feladatot, melyik iparágban kell elvégezni, és így rugalmas intralogisztikát és zökkenőmentes gyártást tesz lehetővé. Annak ellenére, hogy az AMR-eket leginkább az autó- és elektronikai iparban alkalmazzák, többek közt az FMCG szektor kihívásaira is válasszal szolgálnak.

Évenkénti növekedési mutatóival az FMCG szektor jelenleg az egyik leggyorsabban fejlődő szektor Magyarországon (és világszerte). Noha számtalanszor helytelenül definiálják az „FMCG” elnevezést, ez a szegmens két terméktípust foglal magában: élelmiszeripari és nem-élelmiszeripari termékeket. Az pedig mindkét típusra vonatkozik, hogy folyamatosan változó piaci igényeknek kell megfelelniük, és az ügyfelek módosuló elvárásaihoz az őket kiszolgáló ellátási láncnak is muszáj alkalmazkodnia. A mai gyárak belterei merőben eltérnek az akárcsak húsz évvel ezelőtti elrendezéstől, mivel manapság nagysebességű szállítószalagokkal, kobotkarokkal és egyéb automatizált technológiával találkozhatunk, amelyek az emberi munkaerőnél gyorsabban és pontosabban végzik el a feladatokat.

 

 

A gyorsan mozgó fogyasztási cikkekkel foglalkozó vállalatok, függetlenül attól, hogy a fókuszban például élelmiszeripari, szépségápolási vagy háztartási cikkek vannak, világszerte egyre növekvő mértékben automatizálják anyagmozgatásukat és egyéb raktári folyamataikat rugalmas, alkalmazkodó képes és biztonságos autonóm mobil robotok révén. A rendelkezésre álló piaci adatok szerint az FMCG vállalatok 79%-a tervezi 2024-ig AMR-ekkel optimalizálni belső logisztikáját.*

 

 

Az autonóm mobil robot-megoldások piacvezetője és iparági szakértője, a Mobile Industrial Robots (MiR) három munkafolyamatot definiált, amelyek a legsikeresebbnek bizonyultak az FMCG vállalatok AMR-ek telepítésével kapcsolatos célkitűzéseinek teljesítésében. 

 

1. Bejövő/kimenő alkatrészek szállítása a termeléshez:

Az FMCG alkotóelemeket köztes raktárakban vagy más előkészítési helyeken tárolják, mielőtt a gyárterületre szállítják őket. Az alkatrészek mozgatásához korábban többnyire villástargoncákat vagy AGV-ket használtak, azonban a jelentős balesetveszély, illetve az AGV-k közlekedéséhez szükséges hely hiánya miatt számos vállalat próbálja limitálni ezen megoldások használatát, és inkább biztonságosabb és agilisabb alternatívákat keres az ismétlődő és az utolsó szakaszt érintő szállításra. A beépített raklapemelőkkel, vagy speciális kocsis megoldásokkal felszerelt AMR-ek önálló módon képesek raklapokat vagy árut szállítani a gyártósorhoz, és egy biztonságosabb alternatívának számítanak az AGV-khez és a kézzel vontatott kocsikhoz képest. Ez kimondottan igaz a zsúfolt helyiségekre és dinamikus környezetre, ahol embereknek, felpakolt áruknak és egyéb berendezéseknek kell biztonságosan összehangolniuk az A-ból B-be való mozgásukat. Amellett, hogy nekik köszönhetően a vállalatok alkalmazottaikat nagyobb értéket teremtő pozíciókba helyezhetik át, az AMR-ek nagymértékben növelik a teljesítményt is azáltal, hogy csökkentik a különféle típusú termékek gyártása között fellépő átállási időt.

 

2. A minőséget biztosító minták kezelése a gyártás során:

Az egyre magasabb minőségre irányuló kiskereskedői igény további nyomást helyez a gyártóvállalatokra a nyomon követhetőséggel kapcsolatos követelmények kapcsán, mind a nevüket viselő, mind a saját márkás termékeket érintően. A külső vásárlói trendek következtében, amelyek a koronavírus-járvány miatt nagy valószínűség szerint még fel is gyorsulnak, egyre elterjedtebb és gyakoribb a gyártási minőséget biztosító minták alkalmazása. Ennek eredményeképp a mérnöki részlegek együttműködő robotikai technológiát, például a robotkarokat (kobotokat) és és AMR-eket használnak áthelyező műveletekre, hogy csökkentsék az alkalmazottakat érő terhelést. Egyes vállalatok AMR-ekre bízzák a minták szállítását a gyártósor és a raktár között. Ezeket az AMR-eket kobotokkal szerelik fel, amelyek a mintákat közvetlenül az élő gyártósorról veszik fel és viszik tovább a raktárba vagy laboratóriumi elemzésre.

 

3. AMR-ek integrálása raklapozó-megoldásokba:

Ahogyan az FMCG vállalatok egyre nagyobb számban fedezik fel az AMR-ek gyártósoron/raktárakban való használatának előnyeit, újabb és újabb megoldások után kutatnak, melyekkel kiterjeszthetnék az AMR-ek alkalmazását. Általában először a raklapok mozgatásával járó feladatok felgyorsítására esik a választás az alkatrészek mozgatásától a végtermékek raktárba való szállításáig. A nyílt forrással rendelkező AMR-ek ideális megoldásnak bizonyulnak, mivel könnyedén integrálhatók a modern raklapozó rendszerekbe. Az AMR-ek jelentős megtakarítást kínálnak az AGV-khez képest ezen munkafolyamat során: a robotok maguk kevesebbe kerülnek, nincs szükség infrastruktúra kiépítésére a gyárterületen, és ennek köszönhetően gyorsabban – és könnyebben – programozhatók és telepíthetők. Mindennek következtében a raklapozó alkalmazásokba integrált AMR-ek száma egyre csak növekszik.

 

 

Autonóm mobil robot-megoldásokat számos gyártási környezetben telepítenek világszerte, például az Infinitus gyógynövény-termesztő vállalat három MiR200 autonóm mobil robotot (AMR-t) használ, megtriplázva termelékenységét.

 

___________

* www.mobile-industrial-robots.com/pl/insights/report/

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Már 250 SafeCross okoszebra védi a magyar gyalogosok biztonságát

2024. április 13-án, Debrecenben ünnepélyes családi rendezvényen adta át a Pearl Enterprises Kft. az általa fejlesztett 250. SafeCross okoszebrát.

2024. április 16. 18:10

Májusban indul az első SMP Marketing Masters kurzus!

A Magyar Marketing Szövetség elhozza a hazai szakemberek és marketingtevékenységet végzők számára a legszínvonalasabb stratégiai, kreatív, digitális, illetve technológiai tudásbővítő kurzusokat. Az SMP Masters magyar nyelvű, programsorozat összesen 5, egyenként 2 napos tematikus kurzusból áll.

2024. április 16. 11:41

Közel félmillió e-töltőpontra is szüksége lehet Franciaországnak néhány éven belül

A becslések szerint 2030-ra Franciaországban legalább 330 ezer, de akár 480 ezer e-töltőállomásra is szükség lehet. Ehhez gyors ütemben, folyamatosan újabb és újabb autópálya-pihenőhelyeket szerelnek fel töltőkkel, ahol már most akár 20 perc alatt 80 százalékra „tankolhatóak” az e-autók. 

2024. április 16. 10:10

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50

A 2024-es év fordulópont lehet az IT munkaerőpiacon?

2024. március 20. 10:09