Még magasabb fokozatba kapcsolt idén a Széchenyi István Egyetem Járműipari Kutatóközpontja
Az autonóm közlekedési rendszerektől az e-mobilitásig számos olyan területen ért el fontos eredményeket ebben az évben a győri Széchenyi István Egyetem Járműipari Kutatóközpontja, amelyek a legidőszerűbbnek számítanak. A tehetséggondozás sikerét pedig az általa mentorált hallgatói csapatok páratlan nemzetközi eredményei jelzik.
A Széchenyi István Egyetem idén tízéves Járműipari Kutatóközpontja (JKK) a jövő mobilitását meghatározó legaktuálisabb kihívásokra keresi a választ, az elmúlt években a terület meghatározó hazai szereplőjévé válva. A szervezeti egység 2022-ben elért eredményeit ünnepség keretében értékelte.
Dr. Palkovics László professzor, az egyetemet fenntartó Széchenyi István Egyetemért Alapítvány kuratóriumi elnöke (Fotó: Horváth Márton)
Az eseményen dr. Palkovics László professzor, az egyetemet fenntartó Széchenyi István Egyetemért Alapítvány kuratóriumi elnöke az egyetem jövőképét vázolta fel a jelenlévőknek. Kifejtette: a járműipari fókuszt tovább erősítik azok az új vagyonelemek – az Autóipari Próbapálya Zala Kft., a ZalaZONE Ipari Park Zrt. vagy a HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. –, amelyek az Országgyűlés döntése értelmében vagyonjuttatásként kerülnek az alapítvány tulajdonába. Hozzátette: nem csak az a cél, hogy a Széchenyi Európa egyik legjobb autós egyeteme legyen, ezért más területekre – így például az egészségtechnológiákra, az energetikára, az agrártechnológiákra és a hadiiparhoz kapcsolódó kutatásokra – is nagy hangsúlyt kívánnak fektetni. A kuratóriumi elnök hangsúlyozta: csak úgy lehetnek sikeresek, ha ebbe a munkába kiváló magyar és nemzetközi partnereket vonnak be. Külön kiemelte az ázsiai és a német képzési-kutatási kapcsolatok, valamint a hazai egyetemi együttműködések bővítését.
Dr. Szauter Ferenc központvezető a JKK idei eredményeit mutatta be. (Fotó: Horváth Márton)
Dr. Szauter Ferenc, a JKK központvezetője arról beszélt, hogy a mesterséges intelligenciával, az e-mobilitással, az autonóm közlekedési rendszerekkel, az ipar 4.0-val és a ZalaZONE-on járműipari tesztelésekkel foglalkozó központjaik sikeres munkát végeztek ebben az évben, amit partnereik mellett számos projekt is segített. A kutatási eredmények rangos, nemzetközi folyóiratokban megjelent publikációkban is testet öltöttek. Kiemelte, hogy egy évtizede a JKK a munkát 14 munkatárssal kezdte meg, akiknek a száma mára közel kétszázra nőtt. A fejlődést jelzi az is, hogy már a ZalaZONE-on is dolgoznak kollégáik, akik hathatósan hozzájárultak az idei eredményekhez. Hozzátette, hogy tevékenységüket kiváló infrastruktúra és csúcstechnológiás vizsgálóberendezések segítik.
A hallgatói csapatok képviselői a díjátadókkal. (Fotó: Horváth Márton)
Az eseményen elhangzott, hogy a JKK idén hat workshopot és két konferenciát szervezett, a ZalaZONE tesztpályán pedig nyolc demonstrációt hajtott végre. Munkatársai közül hárman – dr. Kocsis Szürke Szabolcs, dr. Pup Dániel és dr. Horváth Krisztián – szereztek tudományos fokozatot, Szalay István, dr. Fodor Dénes és Pusztai Zoltán pedig nemzetközi konferenciákon nyerték el a legjobb tudományos cikk és előadás díját.
Kőrös Péter, prof. dr. Bokor József, dr. Horváth Ernő és dr. Pup Dániel (Fotó: Horváth Márton)
Az ünnepségen a JKK által mentorált hallgatói csapatok idei páratlan teljesítményét is elismerték. Az Arrabona Racing Team nyáron kirobbanthatatlan volt a dobogóról a nagy presztízsű Formula Student-sorozatban: az osztrák verseny második helye után egy hungaroringi bronzérem, majd a szezon megkoronázásaként Németországban ismét az összetettbeli második pozíció következett. A sikerekben nagy szerepe volt az intézmény önálló motorfejlesztő csapatának, a SZEngine-nek. A Széchenyi-egyetem energiahatékony járművet fejlesztő hallgatói csapata, a SZEnergy Team ugyancsak lenyűgöző éven van túl, hiszen Európa legnagyobb energiahatékonysági versenyét, a Shell Eco-marathont világrekorddal nyerte meg olyan nagy műszaki egyetemek csapatait megelőzve, mint a müncheni, a toulouse-i vagy a milánói. Ezt újabb nemzetközi siker követte a franciaországi Nogaróban, ahol az önvezető autókat fejlesztő csapatoknak meghirdetett Shell Eco-marathon Autonomous Challenge-en állhattak fel a tagok a dobogó második fokára.
Az ünnepségre megtelt a Széchenyi István Egyetem Menedzsment Campus épülete. Jelen volt többek között Szujó Zoltán, a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség elnöke, volt sportkommentátor is (az első sorban jobbról a második). (Fotó: Horváth Márton)
A tehetséges hallgatók gondozásában a JKK számos munkatársa játszott fontos szerepet. Közülük hárman – Kőrös Péter, dr. Horváth Ernő és dr. Pup Dániel – „A legjobb mentor” elismerő oklevelet vehették át dr. Bokor József professzortól, a JKK elnökétől.
Az ünnepségen részt vett Szujó Zoltán, a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség (MNASZ) elnöke, korábbi sportkommentátor, aki kérdésünkre elmondta: rendkívül fontos, hogy a Széchenyi István Egyetem hallgatói csapatai ennyire aktívak és sikeresek. „Az MNASZ elnökeként zászlómra tűztem, a műszaki felsőoktatásban tevékenykedő vagy onnan kikerülő mérnököket, hallgatókat megkeresem, együttműködést ajánlva. Segítségükkel biztosíthatjuk az autósport technikai területeken dolgozó kollégáinak utánpótlását is” – fogalmazott.
Kapcsolódó cikkek
- Okleveles technikusi és szakmai képzések indulnak a Széchenyi Egyetemen
- A Széchenyi István Egyetem oktatójáról nevezték el a Vidanet Zrt. új műszaki központját
- Formula Student Symposium: a legjobb mérnököktől tanultak a hallgatók a Széchenyi István Egyetemen
- Világszabadalom is lehet a Széchenyi István Egyetem tudósainak díjnyertes kutatásából
- Kína első számú technológiai vásárán mutatkozott be a Széchenyi István Egyetem
- Világszerte ismert mérnökök adnak elő a Formula Student Symposiumon
- Innovatív projekteket támogat a Széchenyi István Egyetem vállalkozásösztönzési pályázata
- Együttműködési megállapodást kötött az NMHH a Széchenyi István Egyetemmel
- Nagy sikerrel zárult a rangos nemzetközi közlekedésbiztonsági konferencia a Széchenyi-egyetemen
- Kína meghatározza az autonóm vezetés trendjeit
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Még mindig óvatlan az online vásárló magyarok ötöde
A magyar lakosság majdnem háromnegyede rendszeresen vásárol és fizet interneten keresztül (69 százalék), és szinte mindenki (97 százalék) tudatában van az ezzel járó kockázatoknak. A megkérdezettek négyötöde legalább egy módszert alkalmaz is a biztonsága érdekében viszont ötből egy fő még mindig nem ellenőrzi a fizetési felületek hitelességét – derült ki az OTP Mobil friss felméréséből.
Építőipari innováció: egyedülálló vizsgálatot végeznek a Széchenyi István Egyetem munkatársai
Igazi kuriózum az a vizsgálat, amelyet a győri Széchenyi István Egyetem Építőanyag- és Szerkezetvizsgáló Laboratóriumában végeznek az intézmény munkatársai. Feladatuk egy piaci bevezetés előtt álló termék, a rozsdamentes acélból készített, hullámos gerincű gerenda viselkedésének feltérképezése. A hullámos kialakítás jelentősége, hogy a gerinc merevsége nagyobb a hagyományos, egyenes gerinchez képest, ezáltal csökkenthető a profil vastagsága, súlya, végső soron bekerülési költsége és az előállítás környezeti terhelése is.
GKID-Mastercard Digitális Kereskedelmi Körkép 2024/I
Továbbra sem látszik a fellendülés a belföldi e-kereskedelmi piacon. Ráadásul a jelenség nem magyar sajátosság, szinte minden régiós és EU-s piacot érint. Az okok között pedig elsősorban az elmúlt két év folyamatos vásárlóerő-csökkenése, valamint a látványosan megerősödő kínai e-kereskedők térhódítása áll. Ebben a piaci környezetben az online vásárlókért folyó versenyben egyre nehezebb dolga van a hazai vállalkozásoknak – derül ki a GKID és a Mastercard közös, Digitális Kereskedelmi Körkép néven publikálásra kerülő riportjának legújabb, 2024-es kiadásából.
Lehet egyszerre mobil és otthoni az internet?
A mobiltelefon ma már szinte mindenki zsebében ott lapul, de a mobilozást lehetővé tévő technológia új értelmet ad az eddig vezetékkel elért otthoni internetezésnek is. Még nem szoktunk hozzá teljesen, de érdemes: nemcsak kábelen lehet otthon netezni, hanem mobilinterneten is, méghozzá úgy, hogy teljes értékű otthoni internetszolgáltatáshoz jutunk. Ez nemcsak azokon a helyeken jelent alternatívát, ahol a vezetékes internet nem elérhető, hanem önmagában is jár előnyökkel, főleg, ha 5G-mobilhálózatról van szó.
A Rakuten Viber itthon is bevezeti a hívószám azonosítást Android felhasználói számára
A Rakuten Viber, a privát és biztonságos üzenetküldés és hangalapú kommunikáció globális vezetője bemutatja új hívóazonosító funkcióját, amely nemcsak megvédi a felhasználókat a spamektől, de segítségével a felhasználók maguk dönthetik el, hogy mikor válaszolnak ismeretlen hívásokra. A hívószám-azonosító funkció mostantól Magyarországon is elérhető az Android-felhasználók számára, így ők is élvezhetik az ezzel járó hatékony spam-védelem előnyeit. A hívószám-azonosító funkciónak köszönhetően a Viber-felhasználók egy figyelmeztető üzenetet kapnak a Vibertől, amikor ismeretlen számról érkezik a hívás, amit a rendszer „biztonságosnak” vagy „potenciálisan spamnek” jelöl.