Milyen lesz a jövő közlekedése?
Az IBM kutatói öt pontban vázolták, és hozták nyilvánosságra a közlekedés területén várható újításokat. A cég szakembereinek meggyőződése, hogy véget ért az a korszak, amikor a közlekedés problémáit több út építésével és több járat üzemeltetésével lehetett megoldani a fejlett világban. Most már csak az információ- és kommunikációs technológia segítségével növelhető a közlekedési rendszerek hatékonysága, kapacitása, biztonsága, rugalmassága.
ˇ A gépjármű-balesetek költsége világszinten több százmilliárd dollár nagyságrendű
ˇ A fejlett városokban elképzelhetetlen az utak további bővítése
ˇ Száz átszálló légiutasból háromnak elvesztik a csomagjait
ˇ A légitársaságoknak évi 2,5 milliárd dollárjukba kerülnek az elveszett csomagok
ˇ Tizenkét éven belül várhatóan és 3,5-ről 7 milliárdra nő a légiutasok száma
A legfontosabb trendek:
• Az autókban általánossá válnak az együttműködő közlekedést támogató érzékelő- és visszajelző rendszerek. A járművek információt cserélnek egymással és az úthálózattal: felkeményedő gázpedál figyelmezteti a sofőrt, ha nem tartja be a követési távolságot; nehezebben forgatható kormány jelzi, ha veszélyesen közel irányítaná autóját egy másik járműhöz; sőt az autók akár automatikusan megfelelő korrekciót hajthatnak végre szükség esetén.
• Általánossá válik a hangvezérlés és a vezetők beszélgetnek autóikkal. Így kapcsolhatják a gépkocsi berendezéseit, meghallgathatják SMS üzeneteiket, vagy e-mailjeiket, de az autó is nyújt szóban, fény- illetve hangjelzésekkel tájékoztatást.
• Intelligens, a forgalmi helyzetet valós időben nyomon követő, és azonnal reagáló rendszerek bevezetésével irányítják majd a lámpákat, amelyek mindig az adott körülményeknek megfelelően segítik a közlekedést. Hasonló módon szabályozzák majd a haladást a változtatható irányú sávokban. A vezetők információt kapnak a javasolt útvonalakról.
• Az utasok mobiltelefonjaikra kapnak folyamatosan értesítést a vonatok és buszok érkezéséről, vagy késéséről. A kommunikáció két irányú: az utazóközönség tartózkodási helye alapján a közlekedési vállalatok rugalmasan tervezhetik kapacitásukat.
• Rugalmasabbá válnak a repterek - reptéri kapukat, ki- és beléptető pontokat informatikai rendszerek osztják el és irányítják optimálisan, mindig az aktuális terhelésnek megfelelően. Az egyesített légitársasági/reptéri rendszerek drasztikusan csökkentik a csomagkezelési hibákat, miközben képesek a megemelt biztonsági követelmények miatt is többszörös mennyiségű poggyász ellenőrzésére.
Kapcsolódó cikkek
- Sikerült számítógéppel modellezni egy agyféltekét
- Vint Cerf: Az információ megosztása az igazi hatalom
- Budapesten az internet atyja
- Öt technológia, amely megváltoztathatja életünket az elkövetkező öt évben
- Piacformáló ügylet
- Nyolc terás mágnesszalag az IBM-től
- Több száz magos processzorokat ígér az Intel 10 éven belül
- Központi technológiai kutatóintézet felállítását szorgalmazza az EU
- MTA és T-Mobile: "Mobil Megértés" tanulmánykötet
- 30 nm-es csip-technológia az IBM-től
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Újra a megszokott mederben a FoxPost, levonult a szökőárszerű terhelés
A FoxPost felszámolta azt a Maglódon felállított ideiglenes csomagautomatát, amely az elmúlt hetek rendkívüli terheléshullámának kezelésére szolgált, egyidejűleg megszüntették a további rendkívüli intézkedéseket is. A döntésre azért került sor, mert a probléma megszűnt és a működés ismét a szokott mederben folyik. Ezzel egyidőben a vállalat több száz új csomagautomata telepítésébe kezdett országszerte.
Még mindig rengeteg ügyfél bankol ezzel a világelső, de drága magyar találmánnyal
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) 2024. februári adatai szerint a számlavezetés során a bankok felé kifizetett díjak 15 százalékát teszik ki az SMS szolgáltatások. Bár a jegybank nyolcezer forint közelébe becsülte az SMS-ekre fordított éves átlagos ügyfélköltséget, a BiztosDöntés.hu szerint ez a költség még ennél nagyobb is lehet. Pedig ma már a legtöbb banknál létezik erre egy ingyenes alternatíva, melyre könnyen át lehet állni.
Újabb régiós szolgáltató központot hoz Budapestre a Schneider Electric
Budapesten hozza létre új, Europe Services Hub elnevezésű szolgáltató központját a Schneider Electric, az energiamenedzsment és ipari automatizálási megoldások területén vezető multinacionális vállalat. A tervek szerint 2025-re 100 fősre bővülő csapat az európai országokban dolgozó helyi stábokkal együttműködve az egész kontinenst lefedi majd a magyar fővárosból.