Az egészség és a család fontosabb a munkánál
Mély nyomot hagyott a munka világán a két éve tartó tömeges hibrid és távoli munkavégzés – ez derül ki a Microsoft által elvégzett és a közelmúltban nyilvánosságra hozott Work Trend Index 2022 tanulmányból. Sokan dolgoznak otthonról, de még többen szeretnének. A munkavállalók többsége ma már fontosabbnak tartja az egészségét és a családját a munkájánál, és a munkaadójától elvárja, hogy a rugalmas munkavégzés feltételei biztosítva legyenek számára. Amennyiben ezek az igényei nem teljesülnek, kész munkahelyet váltani. Márpedig a Z generáció és a millenárisok több mint a fele az elkövetkező egy évben szeretne más munkahelyen dolgozni, lehetőleg az otthonától távol.
Két év telt el a pandémia kirobbanása óta, amikor dolgozók millió kényszerültek távoli vagy hibrid munkavégzésre világszerte. A világ 31 országában 31 000 munkavállaló megkérdezésével elvégzett Microsoft Work Trend Index 2022 felmérés szerint jelenleg a munkavállalók 38 százaléka dolgozik hibrid módon, ami 7 százalékos emelkedést mutat az egy évvel korábbi állapothoz képest. A megkérdezettek 52 százaléka szeretne így, vagy teljes mértékben otthonról dolgozni az elkövetkező egy évben. A hibrid valamivel népszerűbb, mint a távoli munkavégzés, több otthonról dolgozó szeretne hibrid munkára váltani (57%), mint ahány hibrides szeretne teljes mértékben otthonól dolgozni (57%).
A legfrissebb adatok szerint, ma több mint 270 millió ember használja a Teamst hibrid munkavégzésre, a szervezetek több mint a fele rendszeresítette a Teamst kollaborációs platformként a Morgan Stanley felmérése szerint. Az átlagos Teams felhasználó 2020 februárja óta 252 százalékkal több időt tölt el hetente az online meetingeken való részvétellel. A Teams Rooms eszközök száma mindeközben egy év alatt megduplázódott mindemellett világszerte több mint 80 millióan érik el a Teamst a mobiltelefonjukon keresztül.
A távoli munkavégzéssel eltelt két év alatt a dolgozók prioritásai radikálisan megváltoztak a pandémia előttiekhez képest – derül ki a Work Trend Index 2022 adataiból.
„Azzal, hogy nem kell bejárnom a munkahelyemre, több időm maradt a családomra és a mindennapi dolgaimra, mint amilyen a főzés vagy a közös étkezések” – mondta egy amerikai válaszadó. „Korábban azt gondoltam, hogy a munkám az identitásom elválaszthatatlan része. Ma viszont úgy gondolok a munkámra, amit elvégzek, de nem ez határoz meg engem” – vallott a munkához való viszonyáról egy másik megkérdezett Ausztráliában.
Ezek a válaszok jól tükrözik, hogyan változott meg a munkavállalók világlátása, a hozzáállásuk a munkájukhoz, a munkahelyükhöz: a család, az egészség, a rendelkezésre álló szabadidő és a személyes életcélok előbbre sorolódtak. A munkavállalók 53 százaléka – leginkább a szülők (55%) és a női munkavállalók (56%) – tartja fontosabbnak a fizikai és mentális egészségét, mint a munkáját, amióta otthonról dolgozik. A megkérdezettek 47 százaléka állított azt, hogy ma már fontosabbnak tartja a saját életét és a családját a munkájánál, annak ellenére, hogy két éve ezt még nem így gondolta.
Ugyanilyen okokból változott meg az, hogy egy munkavállaló miért hagyná el most a munkahelyét. Az az első helyre (24%) a fizikai és a mentális egészség veszélyeztetése, valamint a munka-magánélet egyensúlyának hiánya (24%) került. Ezeket követi a vírusfertőzéstől való aggodalom (21%), a vezetésbe vetett bizalom elvesztése (21%), valamint rugalmatlanság a munka idejének és helyének megválasztásában (21%). Jól mutatja a változás horderejét, hogy a „megérdemelt előléptetés és a fizetésemelés hiánya” csak a hetedik helyre került a legfrissebb Work Trend Indexben.
A rugalmasság iránti igény a vezetőket is megfertőzte: körükben 47 százalék azoknak az aránya, akik az elkövetkező egy évben olyan munkahelyen szeretnének dolgozni, amely távol van az otthonuktól. Összességében a munkavállalók 43 százaléka fontolgatja a munkahelyváltást az elkövetkező egy évben. A Z generációsok és millenárisok körében még ennél is nagyobb az elvándorlás vágya: 52 százalék váltana, 3 százalékkal többen, mint egy éve. Sokak számára fontos motiváció (Z generáció: 44%, millenárisok: 38%), hogy amennyiben biztosított a rugalmas munkavégzés, akár el is költözhetnek egy másik helyre. Ezzel szemben, az X generációsoknak és a boomereknek „csak” a 35 százaléka hagyná ott a jelenlegi munkahelyét egy másikért, és a költözés lehetősége sem lelkesíti őket annyira.
A rugalmasság a munkakeresők 38 százaléka szemében kiemelkedő előny a munkahelyválasztásban. Ennél is fontosabb a pozitív, támogató munkahelyi légkör (46%), a fizikai és mentális egészséghez kötődő előnyök (42%), az, hogy legyen értelme a munkájuknak (40%), és – közvetlenül a rugalmasság után – hogy a szokásos évi két hétnél legyen több szabadságuk (36%). A Z generáció tagjainak és a millenárisok nagy többsége (70% és 67%) szeretne a munkája mellett egyéb projektekbe is részt venni, ahol a kreativitását jobban ki tudja bontakoztatni.
A vezetők az új körülmények közepette eszköztelennek érzik magukat: 74 százalékuk szerint nem állnak rendelkezésükre a szükséges erőforrások és nincs hatásuk a munkavállalókat érintő folyamatokra. Több mint a felük (54%) érzi úgy, hogy elveszítette a kapcsolatát a beosztottjaival. A vezetők fele (50%) attól várja a helyzet megoldódását, hogy a dolgozók visszatérnek a munkahelyeikre. Ez a vezetői igény az iparban (55%), a kiskereskedelemben (54%) és a fogyasztási cikkeket gyártó munkahelyeken (53%) még jobban kitapintható. Ez persze éles ellentmondásban van az előbb ismertetett munkavállalói tervekkel és elvárásokkal. A vezetőknek csak a 28 százaléka állított össze szabályokat a dolgozókkal közösen arról, hogy miért és mikor szükséges bemenni a munkahelyre.
A vezetők számára ma az egyik legnagyobb kihívás és egyben lehetőség a tehetségek megtartására az, hogy újrafogalmazzák az iroda szerepét, világossá téve, hogy milyen okokból, mikor és milyen gyakran kell a csapattagoknak személyesen is találkozni. Nem mellesleg, ezek azok a szempontok, amikkel sok hibrid módon dolgozó munkavállaló nincs tisztában (38%). Mindezeken túl, új normák felállítására is szükség mutatkozik arra vonatkozóan, hogy hogyan, milyen etikett mellett kell lebonyolítani egy hibrid találkozót.
A Microsoft a fenti trendekre válaszul, és hogy a munkahelyek a vállalati kultúrát is érintő változó elvárásoknak meg tudjanak felelni, új megoldásokat és funkciókat vezetett be, vagy tervez megjelentetni a közeljövőben. Például az Outlookban hamarosan a meghívókra adott válaszokban meg lehet majd jelölni, hogy online vagy személyesen szeretnénk a találkozón részt venni. A sokszereplős Teams hívásokban megjelenik az első sor (Front Row), ahol a résztvevők egyszerre láthatják egymást akkor is, ha épp egy prezentációt tekintenek meg közösen. A Teams Connect pedig megkönnyíti a szervezeten kívüliek számára is a megbeszéléshez való csatlakozást.
Mindezekről, valamint a Microsoft Viva új szolgáltatásairól bővebben a Microsoft hivatalos oldalán található blogbejegyzésben lehet olvasni.
Kapcsolódó cikkek
- Operátoroknak szánt szolgáltatást mutatott be a Microsoft
- Magyar dominancia az idei Microsoft CEE Startup Award versenyen
- A Zyxel egyszerű megoldást kínál a legújabb WiFi szabványra való átálláshoz
- Már itthon is elérhetők az új Surface notebookok
- Azure Machine Learning és AI a környezetbarát szennyvízkezelésért
- Bővítse vezetékes otthoni hálózatát a Zyxel új hálózati adapteréve
- A bizalom a kulcs a hibrid munkavégzéshez
- Esélyt jelenthet a mozgáskorlátozott diákoknak a hibrid oktatás
- Teams Essentials: egyszerűen használható kollaborációs platform kisvállalkozásoknak
- A hibrid munkavégzés javított a belső kommunikáción és az IT megítélésén a Groupamánál
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Újfajta trendek az irodában
A pandémiát követő időszak jelentős változásokat hozott a vállalatok irodaterületekkel kapcsolatos felfogásában, nagy hangsúlyt helyezve a vállalati kultúra és a produktivitás erősítésére az irodai jelenléten keresztül. A hibrid munkamódok trendje, amely a COVID-19 világjárvány idején nyert lendületet, fokozatosan visszaszorulóban van. A vállalkozások egyre inkább felismerik az irodaterek értékét az együttműködés, a tudásmegosztás és a vállalati kultúra erősítésében.
Új elnökségi tagokat választott a Magyar Marketing Szövetség
A szakma meghatározó szervezete, a Magyar Marketing Szövetség (MMSZ) május 15-én, a Haris Parkban szervezte tisztújító közgyűlését, amelyen a tagok kibővült, immár 18 tagú Elnökséget választottak, amelyben továbbra is a hazai marketing és kommunikációs szakma meghatározó döntéshozói, illetve szereplői kaptak helyet.
Jön az év legnagyobb innovációs és startup fesztiválja
A 2015-ben indult Startup Safari Budapest hazánk egyik legnagyobb startup konferenciájaként idén ismét megnyitja kapuit, június 11-én 12 helyszínen közel 100 előadással és interaktív programmal várja az érdeklődőket, melynek során számos hazai szakember mellett nemzetközi előadókkal élőben is lehet majd találkozni és kérdezni tőlük. Nemcsak üzleti, hanem mélyebb technológiai és innovációs témákkal foglalkozik az esemény, angol és magyar nyelven egyaránt.
Érkeznek az Arctis Nova termékcsalád legújabb tagjai
A SteelSeries, az úttörő Arctis Nova headsetsorozat megalkotója, az eredeti esport márka, amely egyesíti a gaminget a kultúrával, és a gaming- és esport-perifériák világelső gyártója kibővítette az Arctis Nova termékcsaládot az Arctis Nova 5 sorozatú headsetek és a Nova 5 Companion App bevezetésével.