A vásárlók ötöde egyáltalán nem foglalkozik a biztonsági kérdésekkel

forrás: Prím Online, 2022. július 10. 09:59

A magyarok közel negyede hatnál is több elosztót használ otthonában, mintegy ötödük pedig soha nem ellenőrzi vásárlás előtt, hogy mennyire biztonságosak ezek a termékek – derül ki a Schneider Electric online kutatásából. A felmérés alapján az elektronikai kisberendezések esetében a műszaki paraméterek és a teljesítmény a legfontosabb szempontok a fogyasztók számára, és a túlnyomó többség tisztában van azzal, hogy kapható már olyan elosztó, ami túlfeszültség elleni védelmet is tartalmaz.

Bár a legbiztonságosabb megoldás az, ha közvetlenül a fali dugaljba csatlakoztatjuk elektronikai eszközeinket, a Schneider Electric felmérésének egyik legfontosabb tanulsága az, hogy a magyarok rengeteg elosztót használnak otthonaikban. A válaszadók közül a legtöbben – 43 százalék – 4-6 ilyen berendezést helyezett el lakásában, de a megkérdezettek közel negyede még 6-nál is több elosztót vet be otthon. Alig több mint 4 százalék azok aránya, akik csak alkalmanként használnak egy-egy ilyen eszközt, vagy egyáltalán nem élnek ezzel a lehetőséggel. 

 

 

Az ár mindegy, csak a teljesítmény legyen jó

A kutatásból az is kiderült, hogy az ár messze nem a legfontosabb szempont, amikor valamilyen elektronikai kisberendezést – elosztó, hosszabbító, elektromos kábelt – vásárolunk. A felmérés során a megkérdezettek mindössze 13,6 százaléka jelezte, hogy az ár alapján dönt ilyenkor, 13 százalék számára pedig a márka, illetve a származási hely a döntő tényező. A legtöbben, a válaszadók 39,1 százaléka az egyéb műszaki paraméterek, egy elosztó esetében például a dugaljak száma alapján dönti el, hogy milyen terméket vásárol. Szintén sokaknak fontos a teljesítmény, ezt 34,3 százalék jelölte meg elsődleges szempontként ilyen termék vásárlása során.



 

Azt, hogy az ár mennyire nincs a döntő tényezők között elektronikai kisberendezés vásárlása során, jól mutatják azok a válaszok, amelyeket arra a kérdésre adtak, hogy mennyit fizetnének egy 3 dugaljas elosztóért. Nagyon sokan, a válaszadók negyede úgy nyilatkozott, hogy amikor ilyen terméket vásárol, számára az ár nem döntő tényező, így ez egyáltalán nem releváns kérdés számára. A legtöbben, a megkérdezettek 31,3 százaléka egyébként 1500-2500 forint közötti összeget áldozna egy ilyen termékre, és majdnem 19 százalék jelezte azt, hogy akár 2500-4000 forintot is kiadna érte. 





 

Biztonsági kérdések

Bár viszonylag tudatosak a hazai fogyasztók az elektronikai kisberendezések vásárlása során a biztonságot érintő kérdésekben, azért van még bőven tennivaló ezen a területen az edukáció kapcsán. A Schneider Electric kutatásában megkérdezettek 52,5 százaléka mindig megnézi vásárlás előtt, hogy átment-e tűzveszélyességi tesztelésen a kinézett elosztó, hosszabbító, vagy elektromos kábel. A válaszadók 28,1 százaléka jelezte, hogy néha ugyan eszébe jut ezt ellenőrizni, de korántsem ez az elsődleges szempont a választásnál. Ami viszont aggodalomra adhat okot, hogy a megkérdezettek közel ötödének eszébe sem jutott, hogy utánanézzen, biztonsági szempontból mi a helyzet a kiválasztott termékkel. 

 

Szerencsére a felmérésben résztvevők túlnyomó többségének ezidáig nem kellett szembesülnie komoly károkkal amiatt, hogy zárlatos lett valamilyen elektronikai kisberendezése, például hosszabbítója, töltőkábele. A válaszadók háromnegyede még csak olyan helyzetbe sem került soha, amikor zárlatos lett egy eszköze. 22,8 százalékuk viszont tapasztalt már zárlatot több készülékénél is, és az ezzel járó szikrázást, de elektromos tüzet ez nem okozott. A felmérésben résztvevők mindössze 1,6 százaléka jelezte, hogy történt már elektronikai eszköz okozta tűz otthonában.

 

A tölthető belső energiaforrással rendelkező elektronikai készülékek (laptop, okostelefon, akkumulátoros barkácsgép, szépségápolási eszköz) töltése kapcsán meglehetősen tudatosan járnak el a magyarok: a megkérdezettek 63,6 százaléka mindig csak addig tölti ezeket a termékeket, amíg fel nem töltődnek és folyamatosan ellenőrzi állapotukat. A válaszadók valamivel több mint ötöde ugyanakkor már nem ellenőrzi külön, hogy feltöltődtek-e, hanem csak akkor veszi le töltőről az eszközt, amikor éppen eszébe jut, 13,6 százalék pedig azt jelezte, hogy előfordult már, hogy úgy ment el otthonról, hogy töltőn hagyott valamilyen készüléket.

 

Ha nem kerülhető el az elosztók használata, akkor érdemes olyan berendezést választani, amelybe túlfeszültség elleni védelmet is beépítettek, hiszen ez a megoldás segíthet az elektronikai eszközök által okozott tűzesetek megelőzésében. Jó hír ennek kapcsán, hogy a megkérdezettek túlnyomó többsége, 84,1 százaléka hallott már arról, hogy léteznek ilyen eszközök. 

 

„A felmérésünk eredményei azt mutatják, hogy feltűnően sok elosztót használnak otthonaikban a magyarok, ami biztonsági szempontból korántsem a legjobb megoldás. Ráadásul folyamatosan nő az általunk használt elektronikai eszközök száma, elég csak arra gondolni, hogy ma már több tévé, számítógép és okostelefon is található a legtöbb háztartásban. Ezek elosztókon keresztüli csatlakoztatása az elektromos hálózathoz növeli a biztonsági kockázatokat, a rendszer túlterhelését, de zárlatot is okozhat. Éppen ezért, ha nem tudjuk kiváltani az elosztók használatát, célszerű olyan terméket választani, ami rendelkezik beépített túlfeszültség elleni védelemmel” – hangsúlyozta Gendúr István, a Schneider Electric Secure Power üzletágának értékesítési vezetője.

 

A kutatásról:

A Schneider Electric online kutatása 2022 májusában zajlott, a kérdőívet összesen 718-an töltötték ki.

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Buszos útdíjfizetés – az első időszak tanulságai

A legtöbb busz a legkevésbé szennyező kategóriába tartozik, a külföldi járművek az autópályákat használják, míg a hazai személyszállítók harmada inkább az olcsóbb útvonalakat választja és a legtöbb vállalkozás felismerte, hogy a használatarányos útdíjfizetés kényszerét minőségbiztosítási fejlesztésekre is lehet használni – ezek a legérdekesebb megállapítások az útdíjfizetés bevezetése óta eltelt időszakból.

2024. május 17. 17:30

Újfajta trendek az irodában

A pandémiát követő időszak jelentős változásokat hozott a vállalatok irodaterületekkel kapcsolatos felfogásában, nagy hangsúlyt helyezve a vállalati kultúra és a produktivitás erősítésére az irodai jelenléten keresztül. A hibrid munkamódok trendje, amely a COVID-19 világjárvány idején nyert lendületet, fokozatosan visszaszorulóban van. A vállalkozások egyre inkább felismerik az irodaterek értékét az együttműködés, a tudásmegosztás és a vállalati kultúra erősítésében.

2024. május 17. 11:33

Új elnökségi tagokat választott a Magyar Marketing Szövetség

A szakma meghatározó szervezete, a Magyar Marketing Szövetség (MMSZ) május 15-én, a Haris Parkban szervezte tisztújító közgyűlését, amelyen a tagok kibővült, immár 18 tagú Elnökséget választottak, amelyben továbbra is a hazai marketing és kommunikációs szakma meghatározó döntéshozói, illetve szereplői kaptak helyet. 

2024. május 17. 09:54

Jön az év legnagyobb innovációs és startup fesztiválja

A 2015-ben indult Startup Safari Budapest hazánk egyik legnagyobb startup konferenciájaként idén ismét megnyitja kapuit, június 11-én 12 helyszínen közel 100 előadással és interaktív programmal várja az érdeklődőket, melynek során számos hazai szakember mellett nemzetközi előadókkal élőben is lehet majd találkozni és kérdezni tőlük. Nemcsak üzleti, hanem mélyebb technológiai és innovációs témákkal foglalkozik az esemény, angol és magyar nyelven egyaránt.

2024. május 16. 19:47

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

XX. E-KERESKEDELMI KONFERENCIA BY SAMEDAY

2024. május 17. 14:47

Az IKEA Kreativ megérkezett Magyarországra

2024. május 15. 17:52

Továbbra is Christian Klein az SAP első embere

2024. május 7. 13:17

Magyar siker: Nemzetközi díjat nyert a TIME magazintól a nyelvtanuló-applikáció

2024. május 3. 19:59