A tehetségkutatók sztárkultuszát vizsgálta az NMHH

forrás: Prím Online, 2022. december 13. 11:20

A tehetségkutatók vitathatatlan érdeme, hogy számos előadót megismertettek a hazai közönséggel, aminek köszönhetően több győztes zenei pályafutása felfelé ívelt. Többen közülük a hazai zenei élet aktív szereplőivé váltak, számos saját lemezt és slágerlistás dalt készítettek. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) szakemberei legújabb kutatásukban arra keresték a választ, hogy mely versenyzők profitáltak leginkább a tehetségkutatókban elért sikereikből, s ennek milyen hatásai vannak a rádiók játszási listáira.

Magyarországon már a ’60-as évektől kezdve komoly hagyományai vannak a tévés tehetségkutató produkcióknak. A Ki mit tud? mellett a Táncdalfesztivál is nagy sikernek örvendett a Magyar Televízió programkínálatában, és amely nélkül talán ma nem ismernénk Koós János, Korda György, Kovács Kati, Koncz Zsuzsa vagy épp Cserháti Zsuzsa nevét.

 

A kereskedelmi televíziók 1997-es indulása újabb lehetőséget teremtett a műfaj számára. A lista igen hosszú, a Kifutótól kezdve a Megasztáron át a Csillag születik vagy épp az X-Faktorig. De a tévés műsorpalettán más típusú zenei tematikájú produkciók is lehetőséget kaptak a bemutatkozásra. Ilyen volt a The Voice, Az ének iskolája, Rising Star, Star Academy, Kismenők vagy épp a Sztárban sztár +1 kicsi. A közszolgálati televízió sok év kihagyás után indította el az új zenei tehetségkutató és -válogató műsorát A Dalt, ami azt a célt tűzte ki maga elé, hogy a hazai zenei életből kiválassza azt az énekest vagy zenekart, aki majd Magyarországot képviseli az Eurovíziós Dalfesztiválon. Ez a forma egészen 2020-ig működött. Ebben a megmérettetésben az évek során számos olyan előadó indult el, akiket már éppen a fenti tehetségkutatókból ismert az ország: Caramel, Vastag Tamás, Király Viktor, Radics Gigi, Kállay-Saunders András, Mujahid Zoltán, Oláh Gergő, Petruska, Pápai Joci vagy épp Oláh Ibolya.

 

Az NMHH munkatársai azt a kérdést járták körbe, hogy mekkora az esélye annak, hogy egy zenei tehetségkutató műsorban feltűnt kiválóság fenn is tudjon maradni a hazai könnyűzenei életben? A rádiók által közzétett zenék számszerű adatainak segítségével feltárták, mely versenyzők profitáltak leginkább a tehetségkutatókban elért sikereikből. Kizárólag a legismertebb tehetségkutató műsorok első három helyezettjét vették górcső alá.

 

 

A Rúzsa Magdi-jelenség

 

A vizsgálatba azok a rádiók kerültek be, amelyek az elmúlt kilenc évben a leghallgatottabbak voltak, s egyben karakteres könnyűzenei műsorkínálattal is bírtak. A húsz csatornán a kilenc év során összesen 3.167.467 magyar zeneszámot játszottak le, ami azt jelenti, hogy mostantól 22 és fél évig hallgathatnánk folyamatosan a hazai slágereket. A tehetségkutatók előadói közül Rúzsa Magdi bizonyult a legtermékenyebbnek 38 dalával, igaz, szorosan követi őt a sorban Király Viktor és Radics Gigi.

 

A Rúzsa Magdi-jelenség vitathatatlan, hiszen az elmúlt évek tehetségkutató műsoraiból kikerült győztesek közül ő vált a legelismertebbé. Az ő dalait játsszák legtöbbet a hazai rádiók. Az összes vizsgált rádióban kilenc év alatt közzétett zeneművek 0,6 százaléka, míg a magyar zenék 1,4 százaléka köthető a nevéhez. Ha az összes, rádióban hallható dalát összevágnánk, három hónapnyi és 21 napnyi programot gyárthatnánk, ugyanis ennyi időbe telne végighallgatni a repertoárját. 2021-ben egy átlagos, 15 év feletti magyar négy óra húsz percet hallgatott Rúzsa Magdit a rádiókban, körülbelül 86 dalát követhette figyelemmel. 2013 óta a legtöbbet játszott magyar előadók top100-as listájára 21, a tehetségkutató műsorokból megismert énekes tudott bekerülni.         

 

Hazai kontra külföldi

 

Az NMHH kutatása a tehetségkutatós énekesek szereplési gyakoriságát összehasonlította a hazai rádiókban regisztrált lejátszási listákkal, melyekben már a legnépszerűbb külföldi előadók is helyet kaptak. Mind a tehetségkutató formátum, mind a kiemelkedő zenei alkotók számára nagy elégedettséget jelenthet, hogy Rúzsa Magdi, Caramel vagy Király Viktor kilenc év alatt hallott dalainak összes játszási darabszáma lekörözött olyan nagy nevű külföldi sztárokat is, mint például Pink, Ed Sheeran, Avicii és Madonna.

 

Platon Karataev más utat választott

 

A Lev Tolsztoj regényhőséről elnevezett Platon Karataev együttes 2016-ban alakult. A négytagú zenekar bejutott a 2016-os Kikeltető döntőjébe, egy évvel később pedig a Hangfoglaló Programba is.

 

„Ha egy énekes, egy zenekar a mainstream vagy a popkultúra részese szeretne lenni, akkor valóban a legjobb módja, ha megjelenik valamelyik zenei tehetségkutató műsorban. Így azonnal nagyobb közönséghez juthat el a zenéje, és bekerülhet a média körforgásába is. Nekünk ezek a „klasszikus” tehetségkutatók nem szerepeltek a terveink között, inkább az alternatív művészetek iránt nyitott embereket szeretnénk elérni. Ezért volt szimpatikusabb számunkra a Hangfoglaló és a Kikeltető. Úgy éreztük, hogy ezek azok a platformok, ahol bontogathatjuk a szárnyainkat” – mondta Czakó-Kuraly Sebestyén, a Platon Karataev zenekar frontembere.

 

A zenekar a nagyobb fővárosi klubok mellett a hazai fesztiváloknak is rendszeres fellépője. A For Her című első nagylemezüknek köszönhetően a zenei streamingszolgáltatók egyből a leghallgatottabb magyar zenekarok közé emelték az együttest.

 

„A fiatalok nagy része ma már nem rádiót hallgat, hanem YouTube-ot és Spotify-t, ennek köszönhetően az ismertség is egyre szélesebb. A tehetségkutatókba bekerülni mindenképp jó ugródeszka, főleg egy frissen induló előadó számára, de a tehetség, a szorgalom és a kitartás elengedhetetlen része ennek a pályának is” – tette hozzá Czakó-Kuraly Sebestyén.

 

A sikerhez vezető út nehézségekkel van kikövezve

 

A dobogó legfelső fokára valóban csak egy versenyző állhat fel, ráadásul az oda vezető út sok-sok nehézséggel van kikövezve. Egy biztos, a zenei kiválóságokat felkutató műsorok csak a lehetőséget biztosítják a jelentkezők számára. A sikerhez tehetség, szorgalom, na meg szerencse is szükséges. Mindezek mellett pedig az is igaz, hogy az előadói pályát nem teszi könnyebbé, hogy a tehetségkutató műsorok hosszú évek óta jelen vannak a televíziók kínálatában, így újból és újból friss felfedezettek válnak ismertté.

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Újfajta trendek az irodában

A pandémiát követő időszak jelentős változásokat hozott a vállalatok irodaterületekkel kapcsolatos felfogásában, nagy hangsúlyt helyezve a vállalati kultúra és a produktivitás erősítésére az irodai jelenléten keresztül. A hibrid munkamódok trendje, amely a COVID-19 világjárvány idején nyert lendületet, fokozatosan visszaszorulóban van. A vállalkozások egyre inkább felismerik az irodaterek értékét az együttműködés, a tudásmegosztás és a vállalati kultúra erősítésében.

2024. május 17. 11:33

Új elnökségi tagokat választott a Magyar Marketing Szövetség

A szakma meghatározó szervezete, a Magyar Marketing Szövetség (MMSZ) május 15-én, a Haris Parkban szervezte tisztújító közgyűlését, amelyen a tagok kibővült, immár 18 tagú Elnökséget választottak, amelyben továbbra is a hazai marketing és kommunikációs szakma meghatározó döntéshozói, illetve szereplői kaptak helyet. 

2024. május 17. 09:54

Jön az év legnagyobb innovációs és startup fesztiválja

A 2015-ben indult Startup Safari Budapest hazánk egyik legnagyobb startup konferenciájaként idén ismét megnyitja kapuit, június 11-én 12 helyszínen közel 100 előadással és interaktív programmal várja az érdeklődőket, melynek során számos hazai szakember mellett nemzetközi előadókkal élőben is lehet majd találkozni és kérdezni tőlük. Nemcsak üzleti, hanem mélyebb technológiai és innovációs témákkal foglalkozik az esemény, angol és magyar nyelven egyaránt.

2024. május 16. 19:47

Érkeznek az Arctis Nova termékcsalád legújabb tagjai

A SteelSeries, az úttörő Arctis Nova headsetsorozat megalkotója, az eredeti esport márka, amely egyesíti a gaminget a kultúrával, és a gaming- és esport-perifériák világelső gyártója kibővítette az Arctis Nova termékcsaládot az Arctis Nova 5 sorozatú headsetek és a Nova 5 Companion App bevezetésével.

2024. május 16. 18:01

Ezekkel a gumikkal télen is biztosan célba ér a fuvar!

A Bridgestone, a prémium gumiabroncsok és fenntartható mobilitási megoldások globális vezetője bejelentette új prémium téli gumiabroncsát kisteherautók számára. A Bridgestone a Duravis Van Winter ENLITEN-nel a kisteherautó-flották tulajdonosait támogatja a mindennapi téli felhasználás közben, amellett, hogy segít csökkenteni a teljes tulajdonosi költségüket (azt, hogy a termék a teljes élettartama alatt mennyibe kerül a vállalkozásnak).

2024. május 16. 16:22

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Az IKEA Kreativ megérkezett Magyarországra

2024. május 15. 17:52

Továbbra is Christian Klein az SAP első embere

2024. május 7. 13:17

Magyar siker: Nemzetközi díjat nyert a TIME magazintól a nyelvtanuló-applikáció

2024. május 3. 19:59

Megvannak 2024 legvonzóbb hazai munkaadói

2024. április 29. 11:38