Közel tízezren tesztelték le itthon a digitális készségeiket a V4 országok IT Fitnesztesztjén
Véget ért a visegrádi országok fiataljai körében zajló IT Fitneszteszt: az idei eredmények alapján a magyar általános és középiskolás diákok általános internethasználatban és a közösségi média kezelésében a legrutinosabbak, a legkevésbé jól pedig az irodai szoftverek használatában teljesítenek. A feladatokat legalább 50 százalékban sikerrel teljesítő, jó eredményt elérő diákok aránya a tavalyi 28,8 százalékról idén 37,7 százalékra javult, ám így is elmarad a 47,3 százalékos régiós átlagtól, ezért az IVSZ szerint szükség van a digitáliskészség-fejlesztés további erősítésére a közoktatásban.
Idén Magyarország, Csehország, Szlovákia, Lengyelország és Ukrajna részvételével zajlott régiónk legnagyobb szabású online digitáliskészség-felmérése, az IT Fitneszteszt. A Magyarországon az IVSZ – Digitális Vállalkozások Szövetsége által koordinált, elsősorban általános iskola felső tagozatába, illetve középiskolába járó diákokat, fiatal felnőtteket és tanárokat célzó felmérés során kifejezetten olyan feladatokat kellett megoldani, amelyek a tanuláshoz, munkavégzéshez vagy bármilyen mindennapokban felmerülő feladat elvégzéséhez szükséges digitális kompetenciákat tesztelik.
Javultak a teszteredmények, de még mindig nem elég jók
A 2023-as IT Fitneszteszten csaknem kétszer annyian vettek részt Magyarországról, mint tavaly: 9213 diák, és 432 tanár oldotta meg az 50-60 perc alatt teljesíthető feladatsort. A tesztekre 62 budapesti és 245 vidéki iskolából érkeztek be megoldások.
A feladatok legalább felét idén a kitöltők 37,7 százaléka oldotta meg jól, ami közel 9 százalékpontos javulást jelent a tavalyi 28,8 százalékos arányhoz képest, ami alatta marad a V4-es országok 47,3 százalékos arányának (a tesztben Ukrajna idén vett részt először, eredményeiket a régiós összevetéshez nem használtuk).
“A teszt eredményeiből látszik, hogy bár mérhető javulás mutatkozott a diákok teljesítményében a tavalyi évhez képest, azért bőven van még hová fejlődnünk, hiszen a régiós átlag jelentősen felülmúlja a magyarországit. Az egész gazdaságunk érdeke, hogy a fiatalok megfelelő digitális készségekkel felvértezve kerüljenek ki az iskolából, hiszen ma már lehetetlen anélkül elhelyezkedni. A digitális készségek megfelelő szintű oktatása ágyazhat meg annak is, hogy minél többen válasszák a programozói pályát, folytassák tovább valamilyen digitalizációhoz kapcsolódó szakon tanulmányaikat, és így enyhüljön az IT-munkaerőhiány, valamint nőjön az ország versenyképessége. Mi ezért mindenképp javasoljuk a Programozd a jövőd program folytatását is, hogy a diákok számára még érthetőbbé és vonzóbbá tegyük a digitális pályákat” – mondta el Tajthy Krisztina, az IVSZ főtitkára.
Összességében a fiú diákok 39,2 százaléka, a lányok 36 százaléka ért el 50 százalék feletti eredményt Magyarországon. A helyesen megoldott feladatok arányát illetően a hazai általános iskolás kitöltők 45,3 százalékos eredményükkel 2,4 százalékkal maradnak el a régiós eredményektől, a középiskolások 41 százalékos átlaga pedig 3,1 százalékkal marad el a régiós átlagtól.
Az internetes feladatok jól mennek, az irodaiak kevésbé
A hazai diákok korcsoporttól függetlenül egyaránt az internethasználathoz kapcsolódó feladatokban teljesítettek a legjobban, az általános iskolások 56,8 százalékos, a középiskolások 50,6 százalékos eredményátlagot értek el. A legkevésbé az irodai munkához kapcsolódó feladatok mentek jól, itt az általánosba járók 36 százalékos, a középiskolások 28,9 százalékos átlagot értek el.
Mindez azonban összhangban van a regionális trendekkel, hiszen régiós szinten is ugyanezek voltak a legjobban (62,4% és 56%) és legrosszabbul (37,2% és 30,8%) teljesítő kategóriák. Mind magyarországi, mind régiós szinten közepesen jól teljesítettek a diákok a közösségi médiával és a kollaboratív eszközök használatával, illetve az IT biztonsággal kapcsolatos feladatokban.
Nyeremények
A Makerspace Kft. digitális alkotóműhely két táborozást ajánlott fel annak a két iskolának, amelynek diákjai közül a legtöbben töltik ki 50 százalékos, vagy annál jobb eredménnyel a tesztet: az egyiket a Lauder Javne Zsidó Közösségi Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium és Zenei Alapfokú Művészeti Iskola, a másikat a miskolci Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon nyerte el.
A diákoknak szánt főnyereményt, egy Xiaomi elektromos rollert a Debreceni SZC Mechwart András Gépipari és Informatikai Technikum diákja nyerte meg. Emellett a résztvevő diákok a Sicontact Kft. felajánlásában ESET vírusvédelmi licenceket, az IVSZ-nek köszönhetően gaming eszközöket és Bluetooth-hangszórókat, valamint a Microsoft által felajánlott IT-kiegészítőket nyerhettek. A tanárok pedig robotporszívóért, távoktatáshoz használható IT-kiegészítőkért és Ma este színház! ajándékutalványokért is játszhattak.
Kapcsolódó cikkek
- Női példaképeket keres az IVSZ és a WiTH
- Negatív hatása lenne a jelenlegi formájú MI-törvény elfogadásának
- Az európai uniós és NATO források 25 százalékát digitalizációra kellene fordítani
- Új típusú uniós digitális jelentés
- Megvannak az idei Gyurós Tibor-díjazottak
- Harminc évre előre tekintenek a 30. MENTA konferencia előadói
- Rekordszámú diákot vettek fel az informatikai szakokra
- Ezekre a készségekre lesz szükségük a munkavállalóknak az MI-korszakban
- Idén is bárki jelölhet hazai menedzsert a Gyurós Tibor-díjra
- Kkv-k százai fejleszthetik térítésmentesen digitális tudásukat
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Magyar innováció: Közel száz tűzvédelmi szakembert képeztek ki az új módszerrel
Sikeres a tűzvédelmi szakemberek képzése, akik már egy új iparági sztenderd alapján sajátítják el a papírmentes tűzvédelmet. Az innovatív magyar megoldás e-naplós rendszere átláthatóbb és könnyebb hozzáférést biztosít a tűzvédelmi eszközökhöz és az ellenőrzéshez. A papírmentes rendszer egyre szélesebb körben terjed itthon és már akkreditált képzések is elérhetőek a témában.
A MOL nyerte a funkcionális átalakítás nagydíját az SAP Quality Awards versenyen
Az üzleti transzformáció a folyamatosan változó környezetben elengedhetetlen. Az SAP éppen ezért immár tizennegyedik alkalommal díjazza azokat az üzleti átalakítást megvalósító vállalatokat, amelyek élen járnak a változásban, és jó példaként szolgálnak a sikeres bevezetésben. Az SAP Quality Awards egyik nagydíját idén a magyar MOL nyerte el.
A Thermaltake bemutatja a The Tower 300 mikro toronyházat
A Thermaltake, a prémium PC-hardvermegoldások vezető márkája bejelentette a The Tower 300 mikro toronyházat. A The Tower sorozat az egyik legnépszerűbb termékcsalád, ami az ikonikus függőleges toronyház-kialakításáról ismert. Most egy új mikro-ATX házzal egészült ki – a The Tower 300-zal – egészült ki a sorozat, jellegzetes nyolcszögletű megjelenéssel, és lehetővé téve a hagyományos függőleges és az egyedi vízszintes elhelyezést.
K&H: ismét a legjobb digitális bank Magyarországon
A K&H Csoport az egymást követő második évben, 2024-ben is elnyerte a neves brit pénzügyi szaklap, a Global Banking and Finance Review „Legjobb Digitális Bank Magyarországon” díját. Az indoklásban a K&H innovatív digitális pénzügyek terén játszott úttörő szerepét emelték ki, különös tekintettel a világszínvonalú és könnyen kezelhető mobilbankra, valamint a hozzá kapcsolódó, a szektorban itthon elsőként beszédhanggal is és magyarul kommunikáló digitális pénzügyi asszisztensre, Kate-re.
Kreditbeszámítással érkezhetnek az Audi Hungaria Iskolaközpont tanulói a Széchenyi-egyetemre
Együttműködési megállapodást kötött a győri Széchenyi István Egyetem az Audi Hungaria Iskolaközponttal május 8-án. Ennek értelmében az iskola duális szakképzésének tanulói az egyetem gazdálkodás és menedzsment, valamint kereskedelem és marketing alapszakán élhetnek a kreditbeszámítás lehetőségével, ami a tanulmányi idő jelentős lerövidülését is jelentheti.