A digitális reklámköltés alakulása
Az IAB Hungary február 27-én, az Evolution 2019 konferencia keretében számolt be a digitális reklámpiac 2018-as változásairól és bemutatta Adexpect 2019 kutatását, amely a digitális reklámpiac várható fejlődését becsüli meg.
2018-ban a digitális reklámpiac 38,8%-os részt (net-net, DM nélkül) kihasítva a teljes Reklámtortából 90,3 milliárd forintot ért el, ezzel a legnagyobb szegmens immár negyedik éve.
A növekedés a három kulcsterületen egyaránt tetten érhető, hiszen a display eszközök 39,1 milliárd, a search 35,2 milliárd, a listing pedig 15,0 milliárd forintot tett ki.
Figyelemre méltó az automatizált piac folyamatos növekedése, amelyen belül a programmatic technológiák közel 50%-os bővülést mutattak, és már megközelítik a 3 milliárd forintot.
Hasonlóan erőteljes piacbővülést mértek a szakértők a mobil eszközök területén, ahol 5 év alatt 32 milliárdosra nőttek a költések. A digitális videót várják a hirdetők a következő hasonló trendnek, mivel 2018-ban itt a bővülés megközelítette a 60%-ot.
A digitális reklámpiac sajátossága a hazai és globális szereplők együttes jelenléte. 2018-ban a globális szereplők részaránya a költésből 55% volt, ami növekedett az előző évhez képest, ugyanakkor a hazai szereplők bevétele is több mint 3 milliárd forinttal nőtt. Ezzel egybecseng, hogy a kizárólag a hazai tulajdonú, elsősorban digitális display médiaeszközök forgalmát mérő IAB Adex NORI mérése szerint a teljes forgalom 15%-kal nőtt az utolsó negyedévben.
13%-os növekedést várnak a szakértők 2019-re
A felkért iparági szakértők várakozásai alapján készült Adexpect felmérés a 2019-es trendeket vetíti előre. Eszerint 2019-ben a teljes piacbővülés el fogja érni a 13%-ot, miközben a hazai piaci növekedés 5,3% körül mozog majd.
Az IAB Hungary 2016 óta készíti el az Adexpect jelentést, ami az éves reklámpiaci költések várható alakulásáról ad képet, az év legfontosabb digitális reklámpiaci trendjei alapján. A kérdőív kitöltői az IAB tagvállalatok és az IAB Hirdetői Klub szakértői. Az idei becslés 4 szegmensben (média, ügynökség, hirdetők szolgáltatók) tevékenykedő 67 válaszadó információi alapján készült.
A legoptimistábbak a hirdetők: ők a teljes digitális piacon 14,2%-os növekedést várnak, a hazai szereplőknél pedig 8,3%-ot. A leginkább visszafogottak a média képviselői: náluk ugyanez a két mutató 12,0% és 4,1%.
A hirdetők és a média munkatársai 2016 óta most először számítanak kisebb bővülésre, mint a megelőző évben. Az ügynökségek és szolgáltatók viszont 2017 óta évről évre nagyobb növekedéssel kalkulálnak.
A megkérdezettek leginkább programmatic, videó és mobil területen számítanak bővülésre, a social media lemaradt a dobogóról.
A válaszadó szakemberek szerint a legnagyobb elvárások egyértelműen az adat alapú hirdetési megoldásokhoz kapcsolódnak, minden válaszadói csoport számára ez a leginkább figyelt trend. Kis mértékű pozitív hatásként a brand safety-t, a kampánymérést és viewability mérést említették, és úgy vélik, a social media botrányok nem igazán fogják megrengetni a piacot. A digitális területre leginkább az adblocking gyakorol idén negatív hatást, aminél kisebb a jelentősége a GDRP generálta kérdéseknek.
Kapcsolódó cikkek
- Több ezer milliárd forintra lehet még idén pályázni
- Öt megatrend, ami a munka világát befolyásolja
- Az egyetemi hallgatók harmada már átélte a kapunyitási pánikot
- Tisztújítás az IAB Hungarynál
- Német-magyar befektetői találkozó
- A siker záloga a Fintech-en múlhat?
- Morgan Stanley Ideas – gondolatok, melyek meghatározzák a jelent és átformálják a jövőt
- Felhőben újjászületett informatika
- Hazai orvostechnológia startupok mutatkoztak be az Egyesült Államokban
- Navigare necesse est, avagy amerikai úticélok 2019-re
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Újra a megszokott mederben a FoxPost, levonult a szökőárszerű terhelés
A FoxPost felszámolta azt a Maglódon felállított ideiglenes csomagautomatát, amely az elmúlt hetek rendkívüli terheléshullámának kezelésére szolgált, egyidejűleg megszüntették a további rendkívüli intézkedéseket is. A döntésre azért került sor, mert a probléma megszűnt és a működés ismét a szokott mederben folyik. Ezzel egyidőben a vállalat több száz új csomagautomata telepítésébe kezdett országszerte.
Még mindig rengeteg ügyfél bankol ezzel a világelső, de drága magyar találmánnyal
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) 2024. februári adatai szerint a számlavezetés során a bankok felé kifizetett díjak 15 százalékát teszik ki az SMS szolgáltatások. Bár a jegybank nyolcezer forint közelébe becsülte az SMS-ekre fordított éves átlagos ügyfélköltséget, a BiztosDöntés.hu szerint ez a költség még ennél nagyobb is lehet. Pedig ma már a legtöbb banknál létezik erre egy ingyenes alternatíva, melyre könnyen át lehet állni.
Újabb régiós szolgáltató központot hoz Budapestre a Schneider Electric
Budapesten hozza létre új, Europe Services Hub elnevezésű szolgáltató központját a Schneider Electric, az energiamenedzsment és ipari automatizálási megoldások területén vezető multinacionális vállalat. A tervek szerint 2025-re 100 fősre bővülő csapat az európai országokban dolgozó helyi stábokkal együttműködve az egész kontinenst lefedi majd a magyar fővárosból.