GLAMI: a magyarok többsége az emelkedő költségek ellenére sem tervez kevesebbet költeni divatcikkekre
Európa egyik vezető divatkereső platformja kilenc régiós országban készített felmérést az infláció és az energiaárak növekedésének vásárlási szokásokra gyakorolt hatásáról. A kutatás szerint a magyarok túlnyomó többsége az elmúlt hónapokban növekedést tapasztalt a ruházati cikkek és cipők kiskereskedelmi árában, de egyelőre csak a fogyasztók harmada tervez emiatt jelentősebb kiadáscsökkentést.
A GLAMI Fashion (Re)search kutatássorozat szeptember első hetében készült felmérése* szerint a magyar fogyasztók 85%-a tapasztalt áremelkedést az adatfelvételt megelőző hónapokban a ruházati- és divatcikkek területén, ami a korábbi áprilisi felmérés eredményeihez képest 10 százalékponttal magasabb érték, valamint a kutatásban résztvevő kilenc ország (Magyarország, Csehország, Szlovákia, Románia, Görögország, Horvátország, Szlovénia, Bulgária, Olaszország) között a legmagasabb. Az emelkedés mértékét tekintve 42% szerint jelentősen, másik 43% szerint csak kisebb mértékben nőttek az árak.
A felmérés azt is vizsgálta, hogy az infláció és a növekvő megélhetési költségek miatt a fogyasztók terveznek-e változtatni ruhavásárlási szokásaikon az idei őszi/téli szezonban. A válaszok szerint a következő hónapokban a magyarok 28%-a tervezi a ruházkodásra szánt kiadásainak jelentősebb visszafogását, 49% nem tervez számottevő csökkentést, de azért az árleszállításokon próbál majd spórolni valamennyit, 23% pedig jelenleg egyáltalán nem tervezi, hogy az eddigieknél kevesebbet költene divatcikkekre. Az utóbbi kategóriába tartozó fogyasztók között vannak, akik még nem tartják szükségesnek változtatni (12%), vannak, akik még nem tudják pontosan megítélni az infláció anyagi helyzetükre való hatását (5%), illetve vannak, akik bizonytalanok a kérdésben (6%).
Annak, hogy valaki nem tervezi csökkenteni a ruházkodásra szánt kiadásait, különböző okai lehetnek: a fogyasztók egy része már korábban is csak a legszükségesebbeket vásárolta (34%), sokan úgy nyilatkoztak, hogy a hidegebb idő miatt mindenképpen szükségesnek tartják új ruhákat vásárolni maguknak vagy családtagjaiknak (22%), de számottevő azoknak az aránya is, akik egyszerűen csak nem akarnak lemondani a vásárlás öröméről (19%). Emellett vannak, akik valamilyen alkalom miatt nem tudnak lemondani a vásárlásról, illetve 13% a megtakarításaiból fog felhasználni erre a célra.
A felmérés során azt is megkérdezték a fogyasztóktól, hogy az energia költségek csökkentése érdekében fontolóra veszik-e az otthoni áram- és gázfogyasztás visszafogását, illetve a melegebb öltözködést. A válaszadók 42%-a azt nyilatkozta, hogy alacsonyabb hőmérséklettel és plusz ruharéteggel fog védekezni, 26% még kivár és a valós költségek ismeretében fog dönteni, 15% pedig már korábban is így takarított meg energiát, ezért esetükben nincs lehetőség a hőmérséklet további csökkentésére. A felmérés szerint a magyarok körében a vastag, meleg pizsama (46%), a hálóköntös (35%), a póló és fehérnemű (13%), illetve az ádámkosztüm (4%) a legnépszerűbb otthoni viselet.
__________________
* GLAMI Fashion Research, 2022. szeptember. A felmérés 9 országban (Magyarország, Csehország, Szlovákia, Románia, Görögország, Horvátország, Szlovénia, Bulgária, Olaszország) összesen 28.151 internetező (Magyarországon 2036 fő) megkérdezésével történt. Az adatfelvétel időpontja 2022. szeptember 4-18.
Kapcsolódó cikkek
- Miben nyújtanak többet a B2B webáruházak?
- Főleg új hűtővel, mosógéppel és fagyasztóval spórolnának a rezsin az eMAG-vásárlók
- Sok magyar webáruház megerősödhet ezekben a hónapokban
- Már nem éri meg külföldről rendelni, felpörögnek a magyar webshopok
- Jobban fogy a napelem, de még többen rendeltek kandallót az eMAG-tól júliusban
- A GLAMI új megoldása hiper-személyreszabott marketing technológiát kínál
- Teljesen átírták az online eladásokat az eMAG-nál az új rezsicsökkentési szabályok
- A webáruházak sikere múlhat a futárcégen
- Jóval tudatosabban vásárolunk online 2022-ben, mint eddig bármikor
- A ruházat mindent visz, de az egészséget is online vesszük
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Compliance-szakemberi szerepben teszteli az AI-t a KPMG
A Joint Venture Szövetség (JVSZ) által rendezett Innovációra Magyar! konferencián számolt be a KPMG Magyarország munkatársa arról a kísérletükről, melynek keretében gépi tanulási modell fejlesztésével támogatták a vállalati anyagok feldolgozásának folyamatát. A vonatkozó szabályzatoknak való megfelelőség ellenőrzésére bevetett mesterséges intelligencia egyelőre nem helyettesíti a szakértői munkát, azonban jelentősen gyorsítja a folyamatot, 80% feletti hatékonyságú dokumentációs alapot hozva létre. Így a fennmaradó időben az emberi beavatkozás a nagy figyelmet igénylő, alaposabb elemzést tudja elvégezni.
A műholdas távközlés szerepe óriási mértékben nőtt
A legújabb űrtávközlési technológiák, a műholdas szolgáltatások és az űrkutatás álltak az idei Távközlés Világnapjához kapcsolódó konferencia fókuszában. A győri Széchenyi István Egyetem (SZE) eseményén kiosztották a Dr. Magyari Endre-díjakat is, amit idén Dr. Gschwindt András és Petres István hírközlési szakemberek vehettek át. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) az esemény kiemelt támogatója.
Buszos útdíjfizetés – az első időszak tanulságai
A legtöbb busz a legkevésbé szennyező kategóriába tartozik, a külföldi járművek az autópályákat használják, míg a hazai személyszállítók harmada inkább az olcsóbb útvonalakat választja és a legtöbb vállalkozás felismerte, hogy a használatarányos útdíjfizetés kényszerét minőségbiztosítási fejlesztésekre is lehet használni – ezek a legérdekesebb megállapítások az útdíjfizetés bevezetése óta eltelt időszakból.